Odrzucenie transakcji kartą płatniczą w sklepie z pewnością nie jest przyjemnym momentem. W takiej chwili zaczynamy stresować się – obawiając się o skradzenie z konta naszych wszystkich pieniędzy. Jest to jednak bardzo mało prawdopodobne i marginalne wyjaśnienie zaistniałej sytuacji, która nie zdarza się zbyt często. Ogólne istnieje wiele innych — bardziej popularnych powodów, dla których czasami nie możemy zapłacić w sklepie naszą kartą. Poniżej przedstawiamy możliwe przyczyny braku autoryzacji karty i co to znaczy. Opisujemy, a także podpowiadamy, co robić w takiej sytuacji.
Odmowa płatności kartą przez brak Internetu w terminalu

Często przy płaceniu za zakupy – np. jedzenie – w blokach, możemy napotkać na problem z zasięgiem. Wiedzą o tym doskonale dostawcy i smakosze pizzy.
Pierwszym i zarazem najczęściej występującym powodem odmowy płatności kartą płatniczą jest brak Internetu w terminalu lub bankomacie. Urządzenia te działają właśnie w oparciu o połączenie internetowe, które pozwala weryfikować im stan karty i akceptować bądź odrzucać transakcje.
Gdy w terminalu płatniczym nie ma Internetu np. z powodu zerwania połączenia, terminal nie powinien działać w ogóle. Podobnie działają bankomaty, które w takim momencie wyświetlają na swoim ekranie narzędzia i komunikat o serwisie. Jeśli jednak rozpoczniemy dokonywanie transakcji, a połączenie internetowe zostanie zerwane w jej trakcie, nasza transakcja może zostać odrzucona.
W takiej sytuacji warto poprosić sprzedawcę o ponowną próbę dokonania transakcji, jeśli jesteśmy pewni, że nasza karta jest ważna i posiadamy na niej środki. Należy również zabrać paragon odrzucenia transakcji, który stanowi dowód.
- Pozabankowa karta kredytowa z limitem do 4000 zł, a dla stałych klientów do 6000 zł
Tylko teraz - 30 dni bez opłat - RRSO 0% - Okres bezodsetkowy: 30 dni
- RRSO - 0 - 83,54%Przykład reprezentatywny:
Całkowita kwota wykorzystanego limitu (1. dnia miesiąca): 1700 zł
Stopa oprocentowania (stała): 6,94%
RRSO: 83,54%
Całkowity kwota do spłaty do 5. dnia miesiąca: 1798,94 zł (kapitał: 1700 zł, odsetki: 9,69 zł, prowizja: 89,25 zł)
Stan na dzień 29.05.2020 r. - Roczna opłata za kartę: 0 zł - przy wydatkach 1000 zł/mies./ 144 zł
Wypłata w bankomacie: 0 zł
Karta wirtualna: nie
Bonusy za płacenie kartą w formie rabatów u partnerów i nagród za transakcje
Obsługa płatności ApplePay i Google Pay
Wymagane min. 21 lat i dochód netto - 1500 zł i umowa o pracę dla osób fizycznych
- Karta kredytowa z limitem do 30000 zł
Tylko teraz promocja! Plan Space płatny normalnie 9,99 zł przez rok za darmo - Okres bezodsetkowy: 45 dni
- RRSO - 123,12%
- Roczna opłata za kartę: 0 zł
Wypłata w bankomacie: brak tej opcji
Karta wirtualna: tak
Możliwość rozłożenia płatności w sklepach partnerskich - np. Allegro, Aliexpress czy eObuwie o wartości conajmniej 200 zł na 3 raty za 0 zł
Wygodne rozkładanie transakcji na raty w w aplikacji 3-12 miesięcy
Cashback w postaci zwrotu do 10% wydawanych sum - w zależności od sklepu, np. 2,1% w Pyszne.pl, 3,2% w Born2be
- Pożyczka na 30 dni za darmo 1500 złotych za darmo dla nowych kientów
na wirtualnej karcie kredytowej - Okres bezodsetkowy: 30 dni
- RRSO - od 0% do 356,6%Przykład reprezentatywny:
Całkowita kwota wykorzystanego limitu: 3000 zł
Stopa oprocentowania (stała): 0%
RRSO: 356,6%
Całkowita kwota do spłaty (w ciągu roku): 8280 zł (kapitał: 3000 zł, odsetki: 0 zł, prowizja: 5280 zł)
Stan na dzień 15.11.2022 r. - Roczna opłata za kartę: 0 zł - przy wydatkach 1000 zł/mies./ 144 zł
Wypłata w bankomacie: 0 zł
Karta wirtualna: tak
Prowizja za refinansowanie - 16%
Sprawdzane są bazy Infomonitor, ERIF, KBIG SA, BIK
Wymagane min. 20 lat, regularne dochody, konto w polskim banku, pozytywna historia kredytowa
- PEKAO SA
- Karta kredytowa Mastercard ze zwrotem 2% za zakupy i 5% wydatków na autostrady w odpowiednich pakietach
- Okres bezodsetkowy: Promocja spłaty zakupów w 10 ratach 0%
- RRSO - 16,78%
- Roczna opłata za kartę: 60 zł rocznie (lub 0 zł gdy nie korzystamy w danym mies.)
Wypłata w bankomacie: 5% - wypłata min. 10 zł
Karta wirtualna: nie
0% odsetek w pierwszym roku korzystania
Stała miesięczna płatność
Dzięki aplikacji Vialet - wypłata z bankomatów na całym świecie za darmo, technologia NFC, możliwość wymiany walut
- Santander
- Karta kredytowa Visa TurboKARTA ze zwrotem do 360 zł rocznie za zakupy
- Okres bezodsetkowy: 54 dni
- RRSO - 13,91%
- Roczna opłata za kartę: 0 zł - przy wydatkach 1000 zł/mies./ 82,80 zł
Wypłata w bankomacie: 6% prowizji - wypłata min. 10 zł
Karta wirtualna: nie
Do 360 zł moneybacku rocznie za aktywne korzystanie z karty - 5% zwrotu z samodzielnych myjni aut, 3% zwrotu w restauracjach, pubach, kawiarniach i fast-foodach, 1% zwrotu na stacjach paliw
Bezpłatny pakiet car assistance
- Citi Handlowy
- Karta kredytowa Mastercard Citi Simplicity z oszczędnościami do 1200 zł rocznie
- Okres bezodsetkowy: 56 dni
- RRSO - 15,32%
- Roczna opłata za kartę: 0 zł - przy wydatkach 1000 zł/mies. lub 144 zł
Wypłata w bankomacie: 8% wartości transakcji - min. 10 zł
Karta wirtualna: nie
Bonusy za płacenie kartą w formie rabatów u partnerów i nagród za transakcje
Obsługa płatności ApplePay i Google Pay
Wymagane min. 18 lat i dochód netto - 1200 zł i zatrudnienie min. 3 m-ce dla osób fizycznych, oraz dochód netto - 2500 zł i 2 lata stażu dla firm
- Citi Handlowy
- Karta kredytowa Mastercard Citi Simplicity z Voucherem do Biedronki o wartości 400 zł
- Okres bezodsetkowy: 56 dni
- RRSO - 15,32%Oferta dla nowych klientów - ważna do 15.04.2022
- Roczna opłata za kartę: 144 zł (12 zł/mies.)
Wypłata w bankomacie: 10% wartości transakcji - min. 20 zł
Karta wirtualna: nie
Voucher do Biedronki w wysokości 400 zł w zamian za wydanie 1000 zł do końca trzeciego mies. kalend. następującego po zawarciu umowy
Obsługa płatności ApplePay i Google Pay
Dostęp do rabatów 50%, voucherów u ponad 300 partnerów
Wymagane min. 18 lat i dochód netto - 1200 zł i zatrudnienie min. 3 m-ce dla osób fizycznych, oraz dochód netto - 2500 zł i 2 lata stażu dla firm
- Citi Handlowy
- Karta kredytowa Mastercard Citi-BP Motokarta z rabatami do 840 zł rocznie
- Okres bezodsetkowy: 56 dni
- RRSO - 12,13%
- Roczna opłata za kartę: 0 zł
Wypłata w bankomacie: brak tej opcji
Karta wirtualna: nie
Możliwość weryfikacji tożsamości poprzez zrobienie sobie selfie
Poza rabatami u partnerów, także i do 240 zł zysku w ciągu roku za zakupy 500 zł/mies. (w tym 250 zł na stacjach BP) - do 720 zł zysku w ciągu 3 lat
Obsługa płatności ApplePay i Google Pay
Brak opłat za wydanie i korzystanie z karty głównej
Wymagane min. 18 lat i dochód netto - 1200 zł i zatrudnienie min. 3 m-ce dla osób fizycznych, oraz dochód netto - 2500 zł i 2 lata stażu dla firm
Informacje w tabeli mają charakter wyłącznie prezentacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 1964, poz. 16, nr 93 z póź. zm.).
Transakcja odrzucona – pieniądze pobrane z konta
Czasami podczas dokonywania transakcji np. wypłaty środków w bankomacie, transakcja może zostać odrzucona, a środki mogą zostać pobrane jednak z kont. Jest to nieczęsta sytuacja, choć zdarzająca się. W takiej sytuacji należy sprawdzić saldo konta bankowego i poczekać 24h. Najczęściej na koniec dnia przy weryfikowaniu listy transakcji, dany system transakcyjny zwraca środki. Jeśli się jednak tak nie stanie, należy udać się do banku.
Uszkodzony chip lub antenka w karcie płatniczej
Drugą najpopularniejszą przyczyną odrzucenia płatności kartą jest jej uszkodzenie. Jest to częsta przyczyna, choć karty płatnicze są projektowane w taki sposób, aby były wytrzymałe i odporne na intensywne użytkowanie. Czasami jednak siadanie na nich, zalewanie czy gięcie w portfelu sprawa, że karty uszkadzają się. Częstym przypadku jest przerwanie anteny do płatności zbliżeniowych w karcie — cienkiej nitki wtopionej w plastik.
W takiej sytuacji, możemy płacić na pin, ale nie możemy regulować transakcji zbliżeniowej. Odwrotna sytuacja zdarza się przy przetarciu się chipu, który najczęściej jest już czarny, a nie złoty. Karta płatnicza posiadająca pasek magnetyczny może rozmagnesować się, jeśli nosimy ją bardzo blisko urządzeń elektromagnetycznych np. telefonów komórkowych.
Nie należy zatem ryzykować noszenia kart np. w etui smartfonu. Jeśli nie możemy zapłacić kartą płatniczą, warto spróbować zrobić to inną metodą. Jeśli dokonamy nią płatności, należy udać się do banku i zgłosić awarię karty. Zostanie ona wtedy wymieniona.
Limity na karcie i koncie
Powodem, dla którego często nie możemy uzyskać autoryzacji karty płatniczej w sklepie lub wypłacić pieniędzy z bankomatu może być też limit na karcie lub koncie. Wiele osób nie zwraca uwagi na standardowo nałożone limity przy wydawaniu karty. Mogą być to limity:
- dzienne trakcji,
- miesięczne lub
- dotyczyć pojedynczej płatności.
Efektem tego jest często brak możliwości zapłacenia rachunku i spore, gdy dowiadujemy się, że na koncie posiadamy odpowiednie środki do dokonania płatności. W takiej sytuacji należy sprawdzić limity karty i konta w przypadku karty debetowej oraz zwiększyć je i dostosować do własnych preferencji. Możemy zrobić to np. w bankowości internetowej lub osobiście w oddziale banku.
Przeczytaj też: Karta płatnicza została w bankomacie – przyczyny i wskazówki co robić
Karta kredytowa lub płatnicza po terminie
Przydatną poradą dla osób, które nie mają głowy do dat, jest fakt, że każda karta płatnicza ma datę ważności. Nie jest to tylko cyfra umożliwiająca płacenie kartami w internecie, a realna data terminu kiedy nasza karta płatnicza przestanie działać. Warto zatem wpisać sobie ją do kalendarza oraz mieć na uwadze jej wcześniejszą wymianę. Choć w obecnych czasach, umowy kart do kont lub kart kredytowych przewidują już automatyczne dosłanie nowej karty przed wygaśnięciem poprzedniej.
Przeczytaj też: Twisto – jak działa karta i usługa? Oferta, logowanie, opinie i kontakt
Nieobsługiwany typ karty
Pewnego rodzaju ciekawostką, którą również warto mieć na uwadze, jest niekompatybilność karty z płatnością. Czasami możemy zetknąć się z nieobsługiwaniem określonego typu karty i niedokonaniem płatności kartą płatniczą.
Pierwszą taką sytuacją jest np. wymaganie uregulowania rachunku kartą kredytową, a nie debetową np. przy wypożyczaniu drogiego samochodu czy płatności za hotel. W obu sytuacjach wymagany jest zastaw i weryfikacja naszej zdolności kredytowej.
Czasami możemy też nie zapłacić rachunku kartą Visa czy mniej popularną kartą American Express w miejscu, gdzie obsługiwane są np. tylko karty MasterCard. Jest to raczej rzadka sytuacja, ale spotykana np. w punktach stacjonarnych, gdzie korzysta się z usługi wypłaty gotówki w sklepie.
Kartą płatniczą możemy również nie zapłacić w niektórych sytuacjach jeśli próbujemy dokonać transakcji smartfonem z modułem NFC i podpiętą kartą wirtualną np. z powodów technicznych.
Przeczytaj też: Wady i zalety posiadania karty kredytowej – plusy i minusy
Awaria urządzenia
Przedostatnim powodem na naszej liście, dla którego możemy nie móc zapłacić kartą płatniczą za zakupy, jest awaria terminalu. Czasami może zdarzyć się, że terminal nie będzie chciał się uruchomić, aktualizować czy nie przyjmie transakcji z powodu usterki.
Jeśli wiemy, że z naszą kartą płatniczą jest wszystko w porządku, należy spróbować zapłacić nią np. drobną sumę w sklepie obok, aby przekonać się, że to właśnie z terminalem jest coś nie tak. Awarie tego typu urządzeń zdarzają się bardzo rzadko, choć jednak mają miejsce.
Przeczytaj też:
- Ranking kart kredytowych 2022 – jak działa, czy warto?
- Płacić kartą czy gotówką? Wady i zalety każdej formy
- Wirtualna karta płatnicza i kredytowa – co to jest i jak działa?
- Karta kredytowa a debetowa – różnice
- Karty przedpłacone prepaid od mBanku – zasady działania
- Pozabankowe karty kredytowe
- Cashback – co to jest i jak działa? Wypłata gotówki w sklepie a moneyback
- Darmowa karta kredytowa – czy to możliwe?
- Chargeback – co to jest i jak działa tzw. obciążenie zwrotne? Limity
Brak środków na koncie bankowym – brak przelewu lub kradzież
Czasami powodem odrzucenia płatności w sieci i w sklepie może być brak środków na naszym koncie bankowym. Choć przeważnie wiemy ile pieniędzy posiadamy, sytuacja taka może zaistnieć np. ze złego wyliczenia, nieprzyjścia przelewu, na który oczekujmy (np. pensji) czy zbyt dużych wydatków.
Z tych wszystkich powodów odrzucenia płatności kartą, ostatnim i najrzadziej występującym jest jednak kradzież środków z konta. Choć nie jest to częste i naturalne, warto pod tym kątem zabezpieczać się i swoje finanse, aby zapobiec takiej sytuacji. Żeby nie zostać okradzionymi, należy regularnie zmieniać hasła do bankowości internetowej oraz monitorować np. raz w miesiącu ruch na naszym koncie.
Ponadto warto prawdzać czy nie pojawiają się na nim nieautoryzowane przez nas transakcje nawet na drobne sumy. Z okazji Dnia Ochrony Danych Osobowych, który obchodziliśmy 28. stycznia, pamiętajmy o tym, by zmienić hasła dostępu do najważniejszych dla nas usług. Warto wymyślić system, według którego tworzymy własne hasła.
Przeczytaj też: Jak zastrzec kartę płatniczą? Zastrzeganie a blokada karty
trzeba sprawdzać od czasu do czasu czy jest kasa na koncie.
Niestety najczęściej brak kasy na koncie przyczyną odrzucenia transakcji, normą jest, że rzadko śledzimy stan konta. Czasami zdarza się brak zasięgu między terminalem i bankiem. Awaryjna gotówka w kieszeni powinna zawsze być.
hey miałem kiedyś taki błąd 413 jako kasjer wiem, że to frustrujące ale nie zawsze to wina nas, czasem warto poczekać i spróbować ponownie lub skontaktować się z bankiem