Odrzucenie transakcji kartą płatniczą w sklepie z pewnością nie jest przyjemnym momentem. W takiej chwili zaczynamy stresować się – obawiając się o skradzenie z konta naszych wszystkich pieniędzy. Jest to jednak bardzo mało prawdopodobne i marginalne wyjaśnienie zaistniałej sytuacji, która nie zdarza się zbyt często. Ogólne istnieje wiele innych — bardziej popularnych powodów, dla których czasami nie możemy zapłacić w sklepie naszą kartą. Poniżej przedstawiamy możliwe przyczyny braku autoryzacji karty i co to znaczy. Opisujemy, a także podpowiadamy, co robić w takiej sytuacji.

Odmowa płatności kartą przez brak internetu w terminalu

Płatność kartą w bloku - problem z zasięgiem

Często przy płaceniu za zakupy – np. jedzenie – w blokach, możemy napotkać na problem z zasięgiem. Wiedzą o tym doskonale dostawcy i smakosze pizzy.

Pierwszym i zarazem najczęściej występującym powodem odmowy płatności kartą płatniczą jest brak internetu w terminalu lub bankomacie. Urządzenia te działają właśnie w oparciu o połączenie internetowe, które pozwala weryfikować im stan karty i akceptować bądź odrzucać transakcje.

Gdy w terminalu płatniczym nie ma internetu np. z powodu zerwania połączenia, terminal nie powinien działać w ogóle. Podobnie działają bankomaty, które w takim momencie wyświetlają na swoim ekranie narzędzia i komunikat o serwisie. Jeśli jednak rozpoczniemy dokonywanie transakcji, a połączenie internetowe zostanie zerwane w jej trakcie, nasza transakcja może zostać odrzucona.

W takiej sytuacji warto poprosić sprzedawcę o ponowną próbę dokonania transakcji, jeśli jesteśmy pewni, że nasza karta jest ważna i posiadamy na niej środki. Należy również zabrać paragon odrzucenia transakcji, który stanowi dowód.

Transakcja odrzucona – pieniądze pobrane z konta

Czasami podczas dokonywania transakcji np. wypłaty środków w bankomacie, transakcja może zostać odrzucona, a środki mogą zostać pobrane jednak z kont. Jest to nieczęsta sytuacja, choć zdarzająca się. W takiej sytuacji należy sprawdzić saldo konta bankowego i poczekać 24h. Najczęściej na koniec dnia przy weryfikowaniu listy transakcji, dany system transakcyjny zwraca środki. Jeśli się jednak tak nie stanie, należy udać się do banku.

Uszkodzony chip lub antenka w karcie płatniczej

Drugą najpopularniejszą przyczyną odrzucenia płatności kartą jest jej uszkodzenie. Jest to częsta przyczyna, choć karty płatnicze są projektowane w taki sposób, aby były wytrzymałe i odporne na intensywne użytkowanie. Czasami jednak siadanie na nich, zalewanie czy gięcie w portfelu sprawa, że karty uszkadzają się. Częstym przypadku jest przerwanie anteny do płatności zbliżeniowych w karcie — cienkiej nitki wtopionej w plastik.

W takiej sytuacji, możemy płacić na pin, ale nie możemy regulować transakcji zbliżeniowej. Odwrotna sytuacja zdarza się przy przetarciu się chipu, który najczęściej jest już czarny, a nie złoty. Karta płatnicza posiadająca pasek magnetyczny może rozmagnesować się, jeśli nosimy ją bardzo blisko urządzeń elektromagnetycznych np. telefonów komórkowych.

Nie należy zatem ryzykować noszenia kart np. w etui smartfonu. Jeśli nie możemy zapłacić kartą płatniczą, warto spróbować zrobić to inną metodą. Jeśli dokonamy nią płatności, należy udać się do banku i zgłosić awarię karty. Zostanie ona wtedy wymieniona.

Limity na karcie i koncie

Powodem, dla którego często nie możemy uzyskać autoryzacji karty płatniczej w sklepie lub wypłacić pieniędzy z bankomatu może być też limit na karcie lub koncie. Wiele osób nie zwraca uwagi na standardowo nałożone limity przy wydawaniu karty. Mogą być to limity:

  • dzienne trakcji,
  • miesięczne lub
  • dotyczyć pojedynczej płatności.

Efektem tego jest często brak możliwości zapłacenia rachunku i spore, gdy dowiadujemy się, że na koncie posiadamy odpowiednie środki do dokonania płatności. W takiej sytuacji należy sprawdzić limity karty i konta w przypadku karty debetowej oraz zwiększyć je i dostosować do własnych preferencji. Możemy zrobić to np. w bankowości internetowej lub osobiście w oddziale banku.

Karta kredytowa lub płatnicza po terminie

Przydatną poradą dla osób, które nie mają głowy do dat, jest fakt, że każda karta płatnicza ma datę ważności. Nie jest to tylko cyfra umożliwiająca płacenie kartami w internecie, a realna data terminu kiedy nasza karta płatnicza przestanie działać. Warto zatem wpisać sobie ją do kalendarza oraz mieć na uwadze jej wcześniejszą wymianę. Choć w obecnych czasach, umowy kart do kont lub kart kredytowych przewidują już automatyczne dosłanie nowej karty przed wygaśnięciem poprzedniej.

Nieobsługiwany typ karty

Płatność kartą kredytową w sklepie stacjonarnym - terminalPewnego rodzaju ciekawostką, którą również warto mieć na uwadze, jest niekompatybilność karty z płatnością. Czasami możemy zetknąć się z nieobsługiwaniem określonego typu karty i niedokonaniem płatności kartą płatniczą.

Pierwszą taką sytuacją jest np. wymaganie uregulowania rachunku kartą kredytową, a nie debetową np. przy wypożyczaniu drogiego samochodu czy płatności za hotel. W obu sytuacjach wymagany jest zastaw i weryfikacja naszej zdolności kredytowej.

Czasami możemy też nie zapłacić rachunku kartą Visa czy mniej popularną kartą American Express w miejscu, gdzie obsługiwane są np. tylko karty MasterCard. Jest to raczej rzadka sytuacja, ale spotykana np. w punktach stacjonarnych, gdzie korzysta się z usługi wypłaty gotówki w sklepie. Kartą płatniczą możemy również nie zapłacić w niektórych sytuacjach jeśli próbujemy dokonać transakcji smartfonem z modułem NFC i podpiętą kartą wirtualną np. z powodów technicznych.

Awaria urządzenia

Przedostatnim powodem na naszej liście, dla którego możemy nie móc zapłacić kartą płatniczą za zakupy, jest awaria terminalu. Czasami może zdarzyć się, że terminal nie będzie chciał się uruchomić, aktualizować czy nie przyjmie transakcji z powodu usterki.

Jeśli wiemy, że z naszą kartą płatniczą jest wszystko w porządku, należy spróbować zapłacić nią np. drobną sumę w sklepie obok, aby przekonać się, że to właśnie z terminalem jest coś nie tak. Awarie tego typu urządzeń zdarzają się bardzo rzadko, choć jednak mają miejsce.

Przeczytaj też:

Brak środków na koncie bankowym – brak przelewu lub kradzież

Czasami powodem odrzucenia płatności w sieci i w sklepie może być brak środków na naszym koncie bankowym. Choć przeważnie wiemy ile pieniędzy posiadamy, sytuacja taka może zaistnieć np. ze złego wyliczenia, nieprzyjścia przelewu, na który oczekujmy (np. pensji) czy zbyt dużych wydatków.

Z tych wszystkich powodów odrzucenia płatności kartą, ostatnim i najrzadziej występującym jest jednak kradzież środków z konta. Choć nie jest to częste i naturalne, warto pod tym kątem zabezpieczać się i swoje finanse, aby zapobiec takiej sytuacji. Żeby nie zostać okradzionymi, należy regularnie zmieniać hasła do bankowości internetowej oraz monitorować np. raz w miesiącu ruch na naszym koncie.

Ponadto warto prawdzać czy nie pojawiają się na nim nieautoryzowane przez nas transakcje nawet na drobne sumy. Z okazji Dnia Ochrony Danych Osobowych, który obchodziliśmy 28. stycznia, pamiętajmy o tym, by zmienić hasła dostępu do najważniejszych dla nas usług. Warto wymyślić system, według którego tworzymy własne hasła.