Praca w toksycznym środowisku nie jest łatwa. Tak jak tkwienie w związku z nieodpowiednią osobą – podkopuje Twoje poczucie wartości i odbiera Ci radość życia. Masz wrażenie, że nigdy nie uwolnisz się z tego szkodliwego środowiska. Niestety, w pracy możemy często zaobserwować szereg nieodpowiednich zachowań ze strony innych. W każdym miejscu, gdzie regularnie spotyka się grupa ludzi, prędzej czy później dojdzie do konfliktu. Wybujałe ego innych i tendencja do chowania urazy któregoś z Twoich współpracowników tylko pogarsza sytuację. I chociaż spięcia w interakcjach z innymi są nieuniknione, nie da się efektywnie pracować, jeśli w Twoim zespole dochodzi do nich notorycznie i nie wynika z nich nic konstruktywnego. Toksyczna atmosfera w pracy potrafi wyssać z nas całą energię życiową. Jak sobie z tym radzić, by nie chodzić do pracy ze ściśniętym żołądkiem i na granicy ataku paniki? Mamy na to kilka rad. Poniżej opisujemy kilka przykładów niezbyt miłych sytuacji i podpowiadamy jak sobie z nimi poradzić.
Wredny szef – nękanie przez przełożonego – mobbing
Nie oszukujmy się, Twój przełożony nie będzie Cię stale chwalił. W końcu ma Ci udzielać informacji zwrotnej nie tylko o tym, co robisz dobrze, ale i o tym, z czym sobie nie radzisz. Sytuacja wygląda inaczej, gdy szef jest nieprzyjemny w obyciu, opryskliwy i rozdmuchuje każde Twoje potknięcie do skali klęski żywiołowej.
Sprawy mają się jeszcze gorzej, gdy zauważysz, że przełożony lubi uprzykrzać życie zwłaszcza Tobie. Na początek możesz spróbować porozmawiać na spokojnie z szefem. Powiedz, że zależy Ci na tym, by utrzymywać z nim życzliwe stosunki i chciałbyś wiedzieć, co takiego robisz, że nie potrafisz zjednać sobie jego sympatii. Jeśli jednak nic z takiej rozmowy nie wyniknie, a na dodatek zachowanie przełożonego wobec Ciebie podchodzi pod nękanie i mobbing, zgłoś to innemu managerowi lub działowi HR.
Pamiętaj, że nigdy nie będziecie z szefem najlepszymi przyjaciółmi, ale od każdej osoby w zespole wymaga się profesjonalizmu i przyzwoitości w kontaktach z innymi. Jeśli po zgłoszeniu zastraszania ze strony przełożonego nic się nie zmieni, jedyną opcją jest niestety zmiana pracy. Żadne stanowisko nie jest warte zszargania Twojego zdrowia psychicznego.
Niezgrany zespół – nienależenie do „paczki”
Dowiedzieć się, że Twoi koledzy z pracy wyskoczyli ostatnio razem na piwo z mediów społecznościowych nie jest miłe. Zwłaszcza, jeśli nie po raz pierwszy nie zostałeś zaproszony na wspólne wyjście. Stworzenie się paczki, której nie jesteś częścią, poważnie psuje atmosferę w miejscu pracy.
Zanim porozmawiasz o tym ze współpracownikami, zastanów się, co najbardziej Cię boli w całej sytuacji. Czy naprawdę chcesz się przyjaźnić z tymi osobami, czy po prostu zależy Ci na życzliwych stosunkach w zespole.
Spędzaj czas z osobami, które naprawdę cenią sobie Twoje towarzystwo. Może w dziale jest też ktoś, kto nie zależy do elitarnej paczki. Zaproponuj tej osobie wspólny lunch.
Nie musisz się przyjaźnić ze wszystkimi w pracy, ale warto mieć z kim porozmawiać w czasie przerwy o czymś innym niż sprawy służbowe. Jeśli jednak czujesz się dręczony przez tych, którzy stale pomijają Cię w zaproszeniach na wspólne wyjścia i do tego nieodpowiednio się do Ciebie odnoszą, zareaguj. Postaraj się porozmawiać na spokojnie z tymi osobami. Nie pomogło? Zgłoś problem szefowi lub działowi HR. Dręczenie w miejscu pracy nie jest w porządku.
Przeczytaj też: Zasady networkingu – czym jest? Jak zacząć i zachować się na spotkaniu networkingowym?
Pomijanie przy awansach
Nie ma nic bardziej frustrującego niż tkwienie w pracy w ślepym zaułku. Niełatwo jest patrzeć jak wszyscy w koło dostają pod opiekę ciekawsze projekty i awans, a Ty od lat zajmujesz to same stanowisko i nigdy nie dostałeś znaczącej podwyżki. Sytuacja jest jeszcze gorsza, gdy słyszysz, że szefostwo uważa, że nie jesteś gotowy na wzięcie na siebie większej odpowiedzialności lub firma nie radzi sobie obecnie najlepiej, więc powinieneś się cieszyć, że w ogóle masz pracę.
Postaraj się porozmawiać szczerze z szefem i poproś o informację zwrotną czego jego zdaniem brakuje Ci do dostania awansu. Być może są aspekty, nad którymi musisz jeszcze popracować zanim zajmiesz bardziej odpowiedzialne stanowisko. Zapytaj co możesz zrobić i w jakich szkoleniach wziąć udział, by przygotować się do awansu.
Taka rozmowa nic nie dała? Zanim zaczniesz szukać innej posady, dowiedz się czy jest szansa by przeniesiono Cię do innego działu. Może okazać się, że w innym departamencie miałbyś szansę na rozwinięcie skrzydeł. Czasem pomijanie przy awansach jest wynikiem układów i nepotyzmu w danym sektorze. Jeśli jednak nie masz co liczyć na budowanie kariery w danej firmie, pomyśl o zmianie zatrudnienia. Zasługujesz na pracę w miejscu, gdzie każdy ma równe szanse na rozwinięcie swojego pełnego potencjału.
Przeczytaj też: Stres w pracy – jak walczyć i radzić sobie z silnym stresem? Przyczyny, sposoby i metody na pozbycie się
Molestowanie seksualne
Jeśli jesteś kobietą i czujesz się niekomfortowo w obecności innego pracownika płci przeciwnej, zaufaj temu przeczuciu. Możesz nie być pewna czy to, co robi dany kolega z pracy czy szef jest nieodpowiednie, lecz gdy czujesz się przez to zawstydzona, z reguły jest. Molestowanie seksualne przybiera szereg form, począwszy od obraźliwych komentarzy i żartów z podtekstem, na nieodpowiednim dotykaniu kończąc.
Przeczytaj też: Awans zawodowy w pracy – jak ułożyć stosunki z zespołem i podwładnymi?
Masz wrażenie, że jesteś napastowana w pracy? Na początek postaraj się porozmawiać z tą osobą i wyjaśnić jej na spokojnie, co w jej zachowaniu względem Ciebie nie jest Twoim zdaniem odpowiednie. Zostałaś zbyta śmiechem lub zlekceważona w inny sposób? Prowadź szczegółowy dziennik niewłaściwego zachowania ze strony współpracownika, by móc przytoczyć te przykłady podczas rozmowy z działem HR.
Zanim się do nich zgłosisz, zaobserwuj zachowanie delikwenta względem innych kobiet w zespole. Możliwe, że traktuje niestosownie wszystkie przedstawicielki płci przeciwnej. Porozmawiaj z koleżankami z zespołu i poproś, by razem z Tobą przedstawiły jak się sprawy mają na spotkaniu z managerem Zasobów Ludzkich.
Zostaw komentarz