Stres związany z wykonywaną pracą jest obecnie tak powszechny jak nigdy dotąd. Dlatego ważne jest by rozpoznać jego objawy i przeciwdziałać mu, zanim zamieni się w wypalenie zawodowe (zwłaszcza na home office). Wielu z nas nie może zapomnieć o problemach w pracy po powrocie do domu lub – w obecnych czasach- po wyłączeniu komputera po zakończeniu pracy zdalnej. Warto więc przyjrzeć się temu, co spędza nam sen z powiek, byśmy mogli temu przeciwdziałać.

Jak rozpoznać objawy stresu związanego z pracą?

Stres związany z pracą może objawiać się na wiele sposobów. Poniżej zamieszczamy kilka najczęstszych przyczyn. Jeśli rozpoznajesz, którąś z nich u siebie, warto podjąć działanie, by temu zaradzić.

Przeczytaj też: Jak napisać CV bez doświadczenia? 5 rad krok po kroku – wzór Word

Nie masz chwili wytchnienia

sfrustrowany i zestresowany pracownik na kanapie - z telefonem i laptopemCzy możesz pozwolić sobie na przerwę na lunch? Jeśli jesteś tak zawalony pracą, że zamiast zjeść w spokoju posiłek, szybko pochłaniasz przekąskę przy biurku, to może to skończyć się czymś więcej niż niestrawnością. Liczne badania wykazały, że robienie sobie przerw w pracy, niezależnie czy jest to urlop czy krótki spacer po okolicy, może obniżyć poziom stresu, zwiększyć produktywność i pomaga nam się skupić.

Jednak, gdy jesteśmy bardzo zestresowani, a pracy jest mnóstwo, wydaje nam się, że nie mamy ani chwili na odpoczynek. To z kolei odbija się negatywnie na naszym zdrowiu i samopoczuciu.

Cierpisz z powodu niedoboru snu

Kiedy jesteśmy zestresowani, często nie możemy spać. Mimo zmęczenia po całym dniu pracy, nie możemy pozbyć się gonitwy myśli nawet po tym, jak położymy się do łóżka. Strach przed tym, co czeka Cię następnego dnia skutecznie spędza Ci sen z powiek.

Może być również tak, że zarywasz noce, ponieważ wydaje Ci się, że dzięki temu nadrobisz zaległości lub będziesz do przodu z pracą i wreszcie zyskasz czas na odpoczynek. Jeśli rozpoznajesz u siebie, któreś z tych zachowań, to niestety masz problem.

Przeczytaj też: List motywacyjny do pracy – jak go napisać? Wzór ogólny i szablon DOC

Drżysz na samą myśl o poniedziałku

Wiele osób z utęsknieniem wyczekuje weekendu. Jednak, gdy nadchodzi niedzielny wieczór, budzi się niepokój. Na samą myśl o zbliżającym się poniedziałku ze stresu zaciska się im żołądek. Brzmi znajomo? W takim razie i Ciebie dopadł stres związany z pracą.

Wonga banner - 750

Ciągle myślisz o pracy

Zdarza Ci się aż do soboty martwić się mailem, który dostałeś w poniedziałek? Nie możesz się odprężyć nawet, gdy spędzasz czas z bliskimi albo na urlopie? Czujesz, że praca przejmuje kontrolę nad Twoim życiem? To wszystko są objawy tego, że praca Cię stresuje.

Przeczytaj też: Rozmowa kwalifikacyjna online – jak się przygotować? Mowa ciała i ubiór

Jak walczyć i radzić sobie z silnym stresem w pracy?

Nie, niestety niepokój na samą myśl o tym, co czeka Cię w poniedziałek nie minie sam z siebie. Tak samo jest z innymi objawami stresu. Możesz jednak im przeciwdziałać. Poniżej zamieszczamy kilka rad.

Ustalenie priorytetów

Wyznacz sobie realistyczne cele i stwórz listę rzeczy, które powinieneś wykonać danego dnia. Wypisz także co chciałbyś zrobić, jeśli starczy na to czasu oraz rzeczy, które nie są na razie konieczne i naglące. Możesz skorzystać z pomocy takiej aplikacji jak Trello, czy Tasks, które pomogą usystematyzować Ci listę zadań i monitorować obowiązki. Ustal również, kiedy masz najwięcej energii do działania i wykonuj wtedy rzeczy, które wymagają większego wysiłku.

Przeczytaj też: Toksyczna atmosfera w pracy – wredny szef, niezgrany zespół, brak awansu, mobbing

Delegowanie zadań

Po ustaleniu listy rzeczy do zrobienia, może okazać się, że wziąłeś na siebie zbyt wiele obowiązków i przytłoczył Cię ich nadmiar. Zastanów się więc, które z zadań możesz oddelegować innym osobom z Twojego zespołu. Podział obowiązków dotyczy także sfery osobistej. Jeśli masz na głowie zbyt dużo prac domowych, zaangażuj do pomocy resztę domowników.

Przeczytaj też: Rozmowa kwalifikacyjna online – jak się przygotować? Mowa ciała i ubiór

Rozmowa z przełożonym o obciążeniu pracą

Stres związany z pracą kosztuje firmy na całym świecie mnóstwo pieniędzy, ponieważ spada wydajność ich pracowników. Dobrym pomysłem jest więc rozmowa z szefem, podczas której wyjaśnisz mu, że jesteś przytłoczony pracą. Razem może Wam się udać temu zaradzić. Nie chodzi o to byś wylewał na przełożonego swoje żale, lecz wyjaśnił co przysparza Ci najwięcej stresu i problemów.

Przedstaw co najbardziej Cię stresuje i wpływa negatywnie na Twoją produktywność. Może okazać się, że ktoś inny może przejąć część Twoich obowiązków lub firma powinna pomyśleć o zatrudnieniu większej liczby pracowników.

Przeczytaj też: Ranking pierwszej pożyczki za darmo – oferty z RRSO 0%

Uporządkowanie miejsca pracy

Praca zdalna - monitor, kawa, wideokonferencjaBałagan może zwiększyć Twój poziom stresu, zwłaszcza kiedy nie możesz znaleźć ważnych dokumentów. Nie warto więc szargać sobie nerwów przez chaos na stanowisku pracy. Zadbaj o to, by panował w nim porządek. Zadbaj również o to, by znalazła się w nim jakaś roślina doniczkowa. Badania wykazały, że otaczanie się zielenią:

  • pomaga w zwalczaniu stresu,
  • zmniejsza ciśnienie krwi i
  • poprawia nastrój.

Przeczytaj też: Jak być autentycznym podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Zadbanie o siebie

Kiedy czujesz, że nadmiar obowiązków Cię przytłacza, postaraj się wygospodarować choć chwilę na przyjemności. Nawet krótka przerwa na wypicie w spokoju kawy może pomóc. Zrób też codziennie coś, co zredukuje stres, jak proste ćwiczenia oddechowe, aktywność fizyczna, czy medytacja.

Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym – work-life balance

Wyznacz granicę między życiem zawodowym i prywatnym. Jeśli będziesz odpowiadał na telefony i służbowe e-maile 24/7, wkrótce zje Cię stres. Technologia miała ułatwić nam życie, lecz często je komplikuje, ponieważ nie jesteśmy w stanie odkleić się od naszych smartfonów. Chcemy być cały czas dostępni, w obawie, że ominie nas coś ważnego.

Dla wielu z nas oznacza to poważne zaburzenie równowagi między pracą a życiem prywatnym. Dlatego zadbaj o to byś miał też czas dla bliskich, na hobby i na odpoczynek. Upewnij się także, że szef, współpracownicy i klienci wiedzieli w jakich godzinach pracujesz i ściśle ich przestrzegaj.

Przeczytaj też: Jak szukać pracy? Sposoby i metody skutecznych poszukiwań

Rozważenie zmian

Jeśli czytasz listę naszych rad i masz wrażenie, że żadna z nich nie jest w stanie Ci pomóc w redukowaniu stresu, może nadszedł czas na zmianę. Zastanów się jakich warunków i trybu pracy oczekujesz. Może uda Ci się wypracować nowy model obowiązków po rozmowie z przełożonym. Jeśli nie, zastanów się nad zmianą pracy. Żadna posada nie jest warta Twojego zdrowia fizycznego i psychicznego.