Jest poniedziałek rano. W rozpoczynającym się tygodniu masz okazję do świetnego startu i być może zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby rzeczywiście się zmienić i wejść na właściwą drogę do sukcesu w przedsiębiorczości. Oto kilka prostych nawyków, które pozwolą Ci wejść na właściwą drogę. Jak dobrze zacząć tydzień w pracy? Co robić i co zaplanować, by w cieszyć się wyższą efektywnością?
Poniedziałek w biurze. Jak dobrze zacząć tydzień? Dbałość o siebie
Jak co rano, zaraz po przebudzeniu wyruszasz do biura, aby dołączyć do swoich kolegów. Nie poświęciłeś czasu na umycie się i zadbanie o siebie. Szybkie golenie, 5-minutowy prysznic i szybki lunch. Być może nadszedł czas, aby zacząć zmieniać ten nawyk, który sprawia, że rano się spieszysz.
Powiedz sobie, że twój wygląd i twoje zdrowie mają znaczenie. Nie wahaj się:
- poświęcić czasu na ćwiczenia,
- dobrze się przygotować i
- zjeść odpowiednie śniadanie.
Traktuj ten czas jako przygotowanie, które jest równie cenne jak praca. To, że jesteś przytłoczony nagłymi sprawami, nie oznacza, że nie powinieneś poświęcić czasu sobie. To samo dotyczy lunchu: poświęć czas na jedzenie!
Kilka minut dziennie na zarządzanie sprawami bieżącymi
Co miesiąc kumulujesz sprawy administracyjne do ostatniej chwili. Szukasz faktur, których nie możesz już znaleźć lub musisz iść i znaleźć te, których brakuje. Spędzasz na tym cały dzień i oczywiście nie jesteś w dobrym nastroju, a na dodatek musisz radzić sobie z nagłymi wypadkami, które sprawiają, że jesteś coraz bardziej spóźniony.
Od poniedziałku może nadszedł czas, aby zmienić swoje nawyki i poświęcić od 45 minut do godziny na zarządzanie każdego dnia. Jeśli to możliwe, natychmiast przekaż tę informację swojemu księgowemu. Przekonasz się, że to wspaniałe uczucie uciec od powtarzających się zadań i powinieneś był to zrobić na początku miesiąca tak czy inaczej.
Przeczytaj też: Monitoring w miejscu pracy a prawo pracownika do prywatności i RODO
Tworzenie skrótów / standardowych odpowiedzi
Zamiast przepisywać co miesiąc, tydzień lub dzień, dlaczego nie poświęcisz 5 minut na stworzenie skrótów w przeglądarce lub nawet standardowych odpowiedzi na maila, którego wysyłasz od czasu do czasu.
Zaoszczędzisz mnóstwo czasu poświęcając zaledwie kilka sekund, więc zacznij tworzyć swoje skróty, zapamiętaj hasła, które nie są niebezpieczne i poświęć 5 minut na napisanie standardowych maili, których będziesz używał w różnych sytuacjach:
- sprzedaż,
- skarga klienta,
- reklamacja usług wykonywanych przez podwykonawcę,
- prośba o informacje.
W skrócie wszystko, co jest powtarzalne i się powtarza. Przede wszystkim umieść skróty w miejscach, do których musisz się udać, aby otrzymać faktury.
Automatyzacja tworzenia kopii zapasowych danych
Istnieje ryzyko ataku cybernetycznego lub, prościej mówiąc awarii lub kradzieży sprzętu. Myślisz o tym i od czasu do czasu tworzysz kopię zapasową wszystkich swoich danych. Zamiast ryzykować, możesz po prostu skonfigurować system automatycznego tworzenia kopii zapasowych danych, aby zapewnić sobie spokój ducha.
Istnieją niedrogie rozwiązania, które pozwolą Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu i mogą być wykonane nawet w ciągu jednej nocy.
Przeczytaj też: Zwiększanie dochodów firmy – jak uatrakcyjnić swój biznes? 9 praktycznych porad
Tworzenie procedur do każdej sytuacji
Wszyscy Twoi pracownicy mogą być w pewnym momencie nieobecni, łącznie z Tobą. Nie wahaj się tworzyć procedur i pytać swoich pracowników o ich główne zadania. Dzięki temu będziesz miał lepszy wgląd w ich pracę i będziesz mógł napisać procedury.
Zrób to samo dla siebie, pytając o wszystkie swoje funkcje. Jeśli nie jesteś pewien co robisz, bo robisz wszystko, gdy pojawiają się zadania, zapisz je. Następnie można utworzyć procedurę, którą można wykorzystać do delegowania w odpowiednim czasie.
Przeczytaj też: Kierunek studiów a perspektywy na zarobki 2022 – najlepiej opłacane zawody w Polsce
Jeśli nie jesteś pewien, czy jest to jasne, daj to zadanie osobie, której chcesz je powierzyć i sprawdź czy poradzi sobie bez Twojej pomocy. Jeśli zadaje Ci pytania, odpowiedz na nie i zmień procedurę tak, aby była bardziej jednoznaczna. Wkrótce będziesz miał segregator, który pozwoli Ci się zastąpić w razie potrzeby.
Nie wahaj się zapisywać nazwisk osób, które wykonywały zadania, abyś mógł przekazać im procedurę ponownie, gdy np. wyjedziesz na wakacje.
Przeczytaj też: Praca głęboka – czym jest? Tryb skupienia i przepływu – metody
Koniec z ociąganiem się
Obowiązki, których nie chcemy wykonywać to często zadania, które wcale nie są takie trudne do wykonania. W większości przypadków trzeba po prostu zacząć. Dobrym nawykiem jest rozpoczynanie zadania w małych segmentach, aż do jego ukończenia.
Często zdarza nam się utknąć na nieistotnych rzeczach i odkładać je na później, ale kiedy już zaczniemy, możemy wykonać zadanie w kilka minut. Więc przestań się ociągać i zacznij swoje zadanie. Zobaczysz, że nie jest to prawie tak trudne i wkrótce będziesz miał to zrobione!
Przeczytaj też: Wartość przedsiębiorstwa – 3 metody wyceny własnego biznesu
Znalezienie czasu dla swoich pracowników
Czasami możesz być tak zajęty, że stajesz się niedostępny dla swoich pracowników. Poświęć czas, aby ich wysłuchać i zobaczyć, czy mają trudności. Docenią, że ich słuchasz i możesz rozwiązywać sytuacje lub pomóc im poprawić wyniki.
Poszukaj punktów spornych i sprawdź, czy wszystko przebiega prawidłowo. Jeśli mają osobiste trudności, nie wahaj się wczuć w ich sytuację.
Przeczytaj też: Pożyczka bez udokumentowanych dochodów – dla bezrobotnych bez zarobków
Wizualizacja przyszłości rozwoju firmy lub działu
Z racji bycia operacyjnym, często zapomina się o przyszłości. Musisz jednak wizualizować przyszły rozwój swojej firmy, aby usprawnić jej funkcjonowanie. Poświęć czas na zaprojektowanie siebie na najbliższe miesiące lub lata. Nie wahaj się przewidywać wzrostu obciążenia pracą i szukać rozwiązań, które w jak największym stopniu zautomatyzują różne zadania każdej osoby, tak aby była ona gotowa, gdy nadejdzie czas.
Nie będziesz w stanie tego zrobić w czasie szczytu, więc zacznij szukać rozwiązań już teraz. Poświęć na te badania kilka minut dziennie, aby nie znaleźć się w ciągłym pośpiechu.
Przeczytaj też: Awans zawodowy w pracy – jak ułożyć stosunki z zespołem i podwładnymi?
Planowanie w oparciu o analizę
Jeśli jesteś w szczególnie spokojnym okresie w biznesie, czasami chodzi o to, aby nie spocząć na laurach. Wyprzedzenie dzisiejszych problemów poprzez analizę pomoże Ci przewidzieć jutrzejsze trudności. Więc wykonaj trochę wysiłku i wyprzedź średniaków.
Przestań się męczyć z codziennymi zadaniami. Możesz zachorować lub ulec wypadkowi. Przewiduj w taki sposób, abyś każdego dnia mógł żyć w pogodnym klimacie, w którym nic nie jest konieczne. Musisz uczynić to częścią swojej rutyny. Przekonasz się, że czujesz się znacznie lepiej, gdy nie ma nagłych wypadków.
Zostaw komentarz