Rosnąca popularność samochodów elektrycznych zdaje się mieć uzasadnienie w jedynie dwóch aspektach: ekologicznym i ekonomicznym. Czy auta na prąd są dziś już w stanie dorównać tradycyjnym pojazdom spalinowym? Czy zastąpienie tych ostatnich nastąpi ostatecznie poprzez legislację, w tym ostatnie porozumienie Parlamentu Europejskiego z Radą w sprawie zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych? Czy może elektryki mają jednak na tyle zalet, że w innych częściach świata obędzie się bez tego typu zakazów sprzedaży samochodów spalinowych? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć poniższym tekstem porównawczym.

Wydajność samochodów spalinowych vs. elektrycznych

Pierwszym aspektem, w którym tradycyjna motoryzacja zyskuje przewagę nad elektryczną, jest jej wydajność:

  • samochody spalinowe mają z reguły znacznie większy zasięg na jednym tankowaniu,
  • znacznie prościej i szybciej jest też uzupełnić paliwo.

W dodatku, w przypadku, gdy skończy się ono w trasie, znacznie łatwiej jest rozwiązać ten problem – wystarczy udać się na najbliższą stację benzynową, których np. w Polsce jest przecież bardzo wiele i kupić kanister benzyny lub oleju napędowego. Jeśli nie ma takiej możliwości, można ewentualnie poprosić kogokolwiek, by odholował samochód do punktu dystrybucji, i tam w kilka minut uzupełnić paliwo (wyjątkiem są nowoczesne diesle, gdzie w wypadku nagłego odcięcia dopływu paliwa podczas jazdy konieczna jest interwencja mechanika i ponowne „zalanie” układu wtryskowego olejem napędowym).

młodzi ludzie w salonie samochodowym z doradcą - auta obokW analogicznej sytuacji w przypadku samochodu elektrycznego pozostaje właściwie tylko wezwanie lawety lub ewentualnie generator spalinowy („elektryków” nie można niestety holować, a prądu też nie da się kupić i zanieść do auta…) – w obu przypadkach trwa to znacznie dłużej i kosztuje więcej.

W dodatku, jeśli ktoś używa samochodu do pracy i potrzebuje mieć go stale do dyspozycji, czas ładowania na poziomie co najmniej pół godziny (korzystając z mocnej ładowarki w specjalnym punkcie ładowania i tylko do poziomu 70-80 %, ze zwykłego gniazdka 230V pełne naładowanie trwa ok. 10-12 godzin) w konfrontacji z kilkoma zaledwie minutami potrzebnymi do uzupełnienia paliwa to niepotrzebna i irytująca strata czasu, co w połączeniu z niewielkim zasięgiem (w osobowych „elektrykach” to zwykle od 150 do 400 km na jednym ładowaniu) może być poważnym ograniczeniem.

mtu24.pl 750x200 banner OC AC

Zasięg samochodów elektrycznych

W przypadku samochodów elektrycznych, jednym z głównych ograniczeń jest zasięg. Chociaż nowe modele z każdym rokiem oferują coraz większy zasięg, to dla wielu kierowców, zwłaszcza tych, którzy często podróżują na długie dystanse, zasięg (zwykle od 150 do 400 km na jednym ładowaniu) może być poważnym ograniczeniem.

Infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych

W porównaniu do stacji paliw, punkty ładowania dla samochodów elektrycznych są wciąż znacznie rzadziej spotykane. Chociaż ta sytuacja ulega stopniowemu poprawie, dostępność ładowarek wciąż pozostaje jednym z głównych czynników ograniczających zakup i użytkowanie aut na prąd. W miastach punkty ładowania są coraz częściej dostępne, jednak na terenach wiejskich czy w trakcie dłuższych podróży może to stanowić problem.

Przeczytaj też: Pojazdy autonomiczne – czym są i jak działają? Czy te samochody są bezpieczne?

Koszty zakupu i utrzymania samochodów elektrycznych

Choć koszty eksploatacji samochodów elektrycznych są zwykle niższe niż w przypadku spalinowych, to cena zakupu aut elektrycznych może być wciąż zbyt wysoka dla wielu kierowców. Warto jednak pamiętać, że z biegiem czasu ceny baterii spadają, co wpływa na koszty zakupu pojazdów na prąd.

Również utrzymanie samochodów elektrycznych jest stosunkowo prostsze i tańsze niż w przypadku ich spalinowych odpowiedników. Wymagają one mniej częstych przeglądów, nie mają skomplikowanych układów wydechowych ani układów wtrysku paliwa, a ich napęd jest prosty i wydajny.

Przeczytaj też: Stare czy nowe auto – jaki samochód warto kupić i na co uważać?

Wpływ na środowisko – elektryk vs. samochód palinowy

Elektryczne pojazdy są uważane za bardziej ekologiczne od spalinowych, ponieważ nie emitują bezpośrednio szkodliwych spalin. Niemniej jednak, warto pamiętać o emisjach pośrednich związanych z produkcją energii elektrycznej. W zależności od źródła energii używanego do ładowania, poziom emisji CO2 może się różnić. W przypadku ekologicznych źródeł energii, samochody elektryczne przyczyniają się do znacznego zmniejszenia emisji.

Twisto banner 750x200px z brunetką- 45 dni na spłatę

Przeczytaj też: Autoc asco – czym jest? Czy, kiedy warto i jak wybrać to dobrowolne ubezpieczenie?

Koszty eksploatacji – samochód z napędem elektrykcznym kontra benzyniak/diesel

Samochody elektryczne mają zazwyczaj niższe koszty eksploatacji w porównaniu z samochodami spalinowymi. Biorąc pod uwagę koszty paliwa, ubezpieczenia, przeglądów i części zamiennych, utrzymanie pojazdu elektrycznego może być korzystniejsze finansowo. Ponadto, silniki elektryczne są prostsze konstrukcyjnie i mają mniej ruchomych części, co zmniejsza ryzyko awarii i potrzebę napraw.

Przeczytaj też: Porównywarka ofert OC AC – kalkulator składek ubezpieczenia samochodu przez Internet

Innowacje i przyszłość rynku samochodów elektrycznych i spalinowych

Biorąc pod uwagę globalne dążenia do redukcji emisji CO2 i walkę ze zmianami klimatu, rynek samochodów elektrycznych może oczekiwać na dalszy rozwój. Inwestycje w technologie, takie jak baterie o większej pojemności i szybsze ładowanie, mogą znacznie zwiększyć atrakcyjność samochodów elektrycznych. W międzyczasie, samochody spalinowe mogą stać się mniej popularne z powodu regulacji środowiskowych i rosnących kosztów paliw.

Przeczytaj też: Finansowanie zakupu auta – wybrać kredyt samochodowy czy gotówkowy?

Auto spalinowe czy elektryczne? Czy elektryki zastąpią tradycyjne samochody? Podsumowanie

Choć samochody elektryczne z pewnością mają wiele zalet, w tym niższe koszty eksploatacji, prostszą konstrukcję i przyczyniają się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń tam gdzie się nimi jeździ, to jednak nadają się do użytku głównie w miastach i na krótszych dystansach. Długi czas ładowania, ograniczony zasięg i wysokie koszty zakupu stanowią główne przeszkody dla ich szerszego zastosowania. Mimo to, wraz z rozwojem technologii, infrastruktury ładowania oraz spadkiem cen, zyskują one coraz większą popularność, co może (ale nie musi) prowadzić do zmniejszenia tych ograniczeń w przyszłości.

3.7/5 - (6 votes)