W maju 2021 r. wskaźnik wczesnego ostrzegania o zapasach dealerów samochodowych wynosił 52,9%, więc wskaźnik ostrzegawczy zapasów znajduje się powyżej „linii dobrobytu i spadku”. Tempo wzrostu sprzedaży samochodów w drugiej połowie roku 2021 zwolni, z nałożonymi czynnikami takimi jak zagraniczne epidemie i niestabilna podaż chipów, a krajowy rynek motoryzacyjny wejdzie w fazę sezonowych dostosowań w czerwcu i lipcu.

Rynek motoryzacyjny w Polsce w maju – spadek wskaźnika ostrzegawczego dotyczącego zapasów

Rynek motoryzacyjny był w maju stosunkowo stabilny, ale nie spełnił pożądanych oczekiwań. „Majówka” częściowo zastąpiła Święto Wiosny i powrót do rodzinnego miasta, co z kolei wpłynęło na liczbę klientów wchodzących do sklepu i wielkość transakcji. Sprzedaż w zasadzie z miesiąca na miesiąc była taka sama.

Używane zachodnie samochody sprowadzane z UENiedobór chipów skłonił producentów aut do realizacji planów ograniczania produkcji, niektórzy dealerzy twierdzili, że brakuje podaży modeli sprzedawanych na bieżąco, a przedłużający się cykl dostaw pojazdów doprowadził do niestabilności sprzedaży. W połączeniu z rosnącymi kosztami surowców, firmy zaostrzyły politykę promocji sprzedaży i wzrosła presja operacyjna dealerów.

Z perspektywy subindeksów, w maju z miesiąca na miesiąc spadł indeks:

  • zapasów,
  • pracowników i
  • warunków pracy.

Wzrost popytu na samochodu w maju/czerwcu 2021

Natomiast z miesiąca na miesiąc wzrósł popyt rynkowy i wskaźnik średniej dziennej sprzedaży. W maju rynek był stabilny, niedobór procesorów doprowadził do spadku podaży, spadku zapasów dealerów oraz lekkiego ożywienia popytu i sprzedaży na rynku.

W przypadku wskaźników regionalnych krajowy wskaźnik ogółem w maju wyniósł 52,9%, a w przypadku okręgów:

  • wskaźnik dla okręgów północnych wyniósł 53,3%,
  • wskaźnik dla okręgów wschodnich wyniósł 54,5%,
  • wskaźnik dla okręgów zachodnich wyniósł 58,3%,
  • a wskaźnik dla okręgów południowych wyniósł 54,4%.

Ogólnie rzecz biorąc, popyt na rynku motoryzacyjnym wzrósł w maju, a wskaźnik ostrzegawczy zapasów w różnych dzielnicach spadł.

Wonga banner - 750

Rynek motoryzacyjny w maju był niższy niż oczekiwano. Dealerzy stoją w obliczu sprintów sprzedażowych w trzecim kwartale i drugiej połowie roku. W związku z niewystarczającą podażą spowodowaną brakiem chipów, mają skupić się na sprzedaży ubezpieczonej, a intensywność wojen cenowych jest mniejsza niż w analogicznym okresie poprzednich lat.

Dealerzy mają za zadanie racjonalne oszacowanie rzeczywistego popytu na rynku w oparciu o rzeczywiste warunki i rozsądną kontrolę poziomu zapasów, aby zapobiec nadmiernej presji na zapasy powodującej ryzyko operacyjne.

Przeczytaj teżVAT marża za używany samochód z UE – przepisy dla aut sprowadzanych z zagranicy

Stopniowy wzrost zaufania konsumentów

Obserwując wskaźnik konsumpcji samochodów, zauważamy, że w maju wyniósł 69,7. Rynek motoryzacyjny wzrósł nieznacznie przed sezonem rozpoczynającym się czerwcu, jednak przewiduje się, że sprzedaż samochodów spadnie wraz z końcem lipca.

Z kolei patrząc na subindeksy, które składają się na indeks popytu na zakup aut, subindeks popytu w maju 2021 wyniósł 65,5, czyli mniej niż w poprzednim miesiącu. Pokazuje to i potwierdza, że popyt konsumentów na zakupy samochodów spadnie na przełomie lipca i sierpnia.

alior leasing samochody osobowe dostawcze banner

Odnośnie przyczyn spadku wskaźnika konsumpcji, ​​wraz ze stabilizacją epidemii w 2021 roku i szybkim ożywieniem gospodarczym, zaufanie konsumentów wśród mieszkańców będzie stopniowo wzrastać, a popyt na konsumpcję samochodów będzie stopniowo uwalniany. Jednak w czerwcu pogoda stopniowo staje się gorąca, rynek motoryzacyjny wszedł w okres poza sezonem, a zbiory dóbr rolnych będą intensywne w czasie sezonu rolniczego, co także ma znaczenie w ilości sprzedanych samochodów.

Przeczytaj też: Gospodarka cyfrowa 4.0 – technologie internetowe nowym motorem globalnego ożywienia i zrównoważonego rozwoju?

Wpływ braków chipów rozprzestrzenił się na ograniczenie produkcji większej ilości modeli, a czas realizacji zamówień został wydłużony. Producenci produkują to co mogą, a nie to co wynikałoby z zamówień.

Wdrożenie kompleksowego zniesienia polityki ograniczania sprzedaży samochodów używanych ogranicza formułowanie i wydanie zasady wdrażania dotacji na wycofywanie starych samochodów w celu promowania konsumpcji nowych pojazdów. Po raz kolejny potwierdza to tezę, że popyt na konsumpcję samochodów w czerwcu nieco wzrośnie w porównaniu z majem, a sprzedaż samochodów spadnie z miesiąca na miesiąc z końcem lipca.

Przeczytaj też: Leasing konsumencki samochodu – czym jest i jak znaleźć najtańszy?

Dobry wzrost sprzedaży niezależnych marek aut

Sytuacja epidemiczna w niektórych regionach centralnej Polski wciąż się poprawia, krajowy trend gospodarczy poprawia się, eksport jest silny, wzrost gospodarczy jest promowany, a popyt na konsumpcję samochodów nadal rośnie, utrzymując stały wzrost. Szacuje się, że wolumen sprzedaży w maju zanotował wzrost o 8,8% względem poprzedniego roku, a 5,0% względem poprzedniego miesiąca.

W ostatnim czasie rozpędu nabierają marki własne, mniej rozpoznawalne na rynku, charakteryzujące się niską bazą i stosunkowo dużą dynamiką wzrostu. Wśród konsumentów nadal dominuje popyt na auta z segmentu SUV-ów, ze względu na rodzinną charakterystykę aut i spadające ceny przy coraz lepszym wyposażeniu tej klasy samochodów.

credit agricole leasing samochody osobowe banner

Atrakcyjne promocje na rynku aut luksusowych

Z kolei w maju na całym rynku samochodów luksusowych pojawił się trend z wykresem w kształcie litery „U”. Wśród nich wyprzedaże zeszłorocznych modeli, na początku miesiąca przyniosło na rynku motoryzacyjnym falę małych punktów kulminacyjnych. Po wejściu rynku poza sezonem, w czerwcu i lipcu tempo wzrostu w tym segmencie spadnie poniżej 10%.

Przeczytaj też: Ranking kart kredytowych – jak działa, czy warto? Oferty banków

Warszawa a auta elektryczne

Warto zauważyć, że rejon warszawski ma najwyższe wskaźniki pojazdów elektrycznych. Najwięksi dealerzy aut elektrycznych szykują się do zwiększenia popytu na taką skalę i są gotowe wykorzystać okazję do wypełnienia podaży dla większej liczby klientów.

Pod względem trendów cenowych, z wyjątkiem stabilnych wyników japońskich i europejskich indeksów cen produktów, indeksy cen rynkowych innych systemów spadły. Wśród nich, w celu dalszego zwiększenia sprzedaży marek luksusowych, promocje obniżek cen były stosunkowo oczywiste, a wskaźnik cen spadł o 0,3% z miesiąca na miesiąc. Ponadto wskaźnik cen aut klasy średniej spadł o 0,3%, a wskaźnik cen marek “egzotycznych” i niezależnych o 0,2%.