Gdyby zapytać kierowców, czego najbardziej nie lubią na przełomie roku, odpowiedzieliby, że zaparowanych szyb, śliskich nawierzchni, oślepiających świateł z naprzeciwka, i może za krótkich dni. Jesień to trudna pora roku dla wszystkich, a zwłaszcza dla kierowców. Możemy jednak sprawić, by jazda po szosach w jesienne, a także zimowe dni nie spędzała nam snu z powiek. Warto przygotować auto do zimy, aby komfortowo się w nim czuć, a przede wszystkim bezpiecznie jeździć.

Przygotowanie auta do zimy – po pierwsze zadbać o oświetlenie

Zmrok przychodzi szybciej, a dni są znacznie krótsze. Świateł używamy teraz częściej. Nie wystarczy, by tylko świeciły, a wymiana przepalonej żarówki to nie wszystko. Światła powinny być dobrze ustawione, dzięki czemu będą świecić we właściwym kierunku.

Złe ustawienie ich zbieżności powoduje, że oślepiamy inne pojazdy, ponieważ reflektory są za wysoko. Inni kierowcy mogą odnosić wrażenie, że jedziesz na tzw. długich. Natomiast droga przed Tobą, gdy jedziesz po zmierzchu, będzie niedokładnie oświetlona.

wymiana opon w aucie w warsztacie - właściwy bieżnik na oponieZwróć uwagę, czy klosze nie są zamglone. Pamiętaj o ustawieniu świateł przeciwmgielnych oraz podświetlających tablicę rejestracyjną. Diagnostyki zbieżności oświetlenia dokonać możesz w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Powinna być także przeprowadzona podczas przeglądu technicznego pojazdu.

Wycieraczki – na szybie i pod stopami

Jesień to czas intensywnych opadów deszczu. Sprawne wycieraczki dbają o dobrą widoczność w trudnych warunkach. Jeśli wycieraczki robią na szybie smugi, wydają piszczący dźwięk lub nie radzą sobie z odprowadzaniem wody, wyślij je na emeryturę i zakup nowe.

Omawiając wycieraczki, mamy na myśli również te podłogowe. Dywaniki welurowe trudniej utrzymać w czystości i dodatkowo absorbują wodę. Najlepiej używać jesienią gumowych wycieraczek pod stopy. Łatwo je oczyścisz z liści i błota oraz nie pochłaniają wody. Ogranicza to problem parowania szyb. Co do szyb.. Przejdźmy dalej.

Parowanie szyb w aucie w zimie

Zmorą kierowców są zaparowane szyby, ale i z tym można sobie poradzić. Zacznij od dokładnego umycia szyb, również wewnątrz pojazdu i sprawdzenia uszczelek. Na rynku dostępne są specjalne samochodowe kosmetyki przeciw parowaniu szyb.

Duża ilość wilgoci wewnątrz pojazdu osiada na szybach. Podczas jazdy potrzebne jest szybkie rozwiązanie, takie jak klimatyzacja. To poprzez uruchomienie klimatyzacji, kierowcy najczęściej radzą sobie z zaparowanymi szybami. Można włączyć nawiew tylko na przednią szybę, by po sekundach cieszyć się dobrą widocznością.

twisto 300x250 banner 2021 - wydatki 45 dniKlimatyzacja jest systemem, który powinien pracować cały rok, o czym niestety wielu użytkowników aut zapomina. Latem schładza powietrze, natomiast zimą osusza, odprowadzając wilgoć.

W tym okresie najczęściej pojawiają się usterki elektryczne, za które odpowiedzialna jest właśnie wilgoć. Przepięcia i zwarcia objawiają się np. w przepalonej żarówce, problemach z zapłonem, w źle działającym kierunkowskazie.

Przeczytaj też: VAT marża za używany samochód z UE – przepisy dla aut sprowadzanych z zagranicy

Opony na zimę – byle tylko nie “łyse”

Niezmiernie ważną rzeczą jest stan ogumienia i bieżnika opon. Zbyt płytki, wytarty bieżnik powoduje, że taka opona na mokrej nawierzchni nie radzi sobie z odprowadzaniem wody. Skutkuje to niebezpieczną sytuacją, która objawia się utratą przyczepności pojazdu i ryzykiem poślizgu.

Koła wjeżdżając w kałużę lub przemieszczając się po mokrej nawierzchni, ślizgają się. Teraz wyobraź sobie, że musisz z takim bieżnikiem w deszczowy dzień, zahamować nagle przed pieszym.. Optymalna, zalecana głębokość bieżnika opony wynosi od 3 do 4mm, natomiast graniczna, do której nie powinniśmy doprowadzać – 1,6 mm. Opony powinny być użytkowane maksymalnie 6 lat.

Przeczytaj też: Leasing konsumencki samochodu – czym jest i jak znaleźć najtańszy?

Rdza lubiąca samochody – jak sobie z nią poradzić?

Trudne warunki atmosferyczne wpływają na stan karoserii. Skupmy się nie tylko na tym, co widoczne dla oczu, czyli nadkolach i progach, ale zajrzyjmy pod podwozie. Rdza uwielbia samochody, zwłaszcza kilkuletnie.

Wtedy ratunkiem jest powłoka antykorozyjna na podwozie, odnawiana średnio co trzy, cztery lata. Chroni ona karoserię przed korozją, a tym samym poprawia bezpieczeństwo na drodze. Ogniska rdzy w okolicy kół i ramy są niebezpieczne, bowiem zaawansowany stan doprowadzić może m.in. do urwania wahacza.

Konserwację podwozia możesz przeprowadzić sam, ale jest to praca wymagająca:

  • czasu, warunków,
  • precyzji i
  • odpowiednich środków konserwujących.

Potrzebny jest kanał oraz suche i ciepłe pomieszczenie, w którym gruntownie oczyścisz karoserię i przygotujesz do nałożenia substancji (należy zdemontować osłonki i koła). Dobry mechanik poradzi sobie z tematem w ciągu dwóch do trzech dni.

Przeczytaj też: Leasing samochodów używanych – czy warto? Operacyjny czy finansowy? Kalkulator

Akumulator i hamulce – sprawność w okresie jesienno-zimowym

Długa droga hamowania spowodowana jest nie tylko opadami deszczu, ale i przymrozkami. Sprawny układ hamulcowy to podstawa, dlatego dokonaj jego przeglądu. Gdy temperatury spadają, nikt nie chciałby mieć problemu z uruchomieniem auta.

Kolejna sprawa, na którą warto zwrócić uwagę to stan akumulatora i napięcie, które powinno wynosić do 12,6 V. Jeśli jest niższe, rozważ wymianę akumulatora.

Jak się okazuje przygotowanie samochodu do okresu jesienno-zimowego to nie tylko wymiana opon, ale szereg zabiegów poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zadbane i bezpieczne auto to Twoja wizytówka i gwarancja bezpiecznej jazdy dla Ciebie i Twojej rodziny lub pracowników.

4/5 - (1 vote)