Chargeback (obciążenie zwrotne), bo właśnie o nim mowa, to jedna z form ochrony konsumenta, który dokonuje płatności z użyciem karty płatniczej (zarówno kredytowej jak i debetowej).Transakcje bezgotówkowe stały się w ostatnim czasie niezwykle popularne. Pojawiła się więc również konieczność dodatkowego zabezpieczenia osób korzystających z takiej formy płatności. Usługa chargeback umożliwia zwrot uiszczonej kwoty np. w przypadku błędu systemu transakcyjnego lub działania nieuczciwego kontrahenta, czyli sprzedającego. Jak dokładnie to działa i kiedy można skorzystać z opcji obciążenia zwrotnego?
Chargeback – czym jest i na czym polega obciążenie zwrotne?
Konsumenci realizujący transakcje przy użyciu karty płatniczej mogą korzystać z usługi chargeback, która zapewnia zwrot gotówki w określonych sytuacjach. Z metody tej mogą korzystać posiadacze konkretnych kart. Chodzi tu o karty VISA i oraz Mastercard. Procedura zwrotu gotówki jest możliwa, gdy wniesiemy reklamację do banku, w którym korzystamy z karty. Możemy skorzystać z takiej opcji między innymi wówczas, gdy sprzedawca lub usługodawca nie wypełni swoich obowiązków.
Chargeback przydaje się również wtedy, gdy zawiedzie sam system i np. potrąci dwukrotnie kwotę transakcji lub wypłaci za mało pieniędzy w bankomacie. Obciążenie zwrotne stosuje się wiec przy transakcjach dokonywanych przy użyciu karty w bankomatach – przy wypłacie, podczas zakupów w Internecie, czy nawet podczas zakupów stacjonarnych, gdy płacimy kartą.
Sytuacje, w których ma zastosowanie opcja chargeback
Sytuacji, w których konsument może skorzystać z opcji chargeback, jest dużo. Najczęściej opcja obciążenia zwrotnego ma zastosowanie, gdy:
- podczas próby wypłaty pieniędzy z bankomatu, maszyna nie wydała pełnej kwoty lub
- wówczas, gdy system pobrał opłatę np. dwukrotnie lub
- gdy sprzedający lub usługodawca nie wywiązali się ze swojej części umowy lub
- gdy mamy informację o płatności kartą, której nie wykonywaliśmy lub
- gdy przez błąd systemu w trakcie autoryzacji płatności nie udało nam się dokonać transakcji, a następnie okaże się, że środki z naszego konta zostały potrącone.
Co ważne, procedura ta ma stanowić także dodatkową ochronę konsumenta. Można ubiegać się o zwrot również, gdy płatności zostały dokonane w związku z nieuczciwą praktyką bądź oszustwem.
Przeczytaj też: Darmowa karta kredytowa 2023 – okres bezodsetkowy – porównanie
Jak uruchomić procedurę chargeback i w jakim terminie możemy z tego skorzystać? Limity
Możliwość skorzystania z reklamacji i uruchomienia procedury chargeback ma limity czasowe. Konsumenci mają jednak dużo czasu na to, by zdecydować się na wniesienie reklamacji. Konkretne terminy zależą w dużej mierze od tego, z jakim rodzajem transakcji mamy do czynienia i jaki jest powód reklamacji. Zazwyczaj jednak konsument ma nawet od 120 do 180 dni na złożenie wniosku w banku o obciążenie zwrotne. Okres ten liczony jest od momentu dokonania transakcji, którą chcemy zareklamować.
Punktem wyjścia do uruchomienia procedury obciążenia zwrotnego jest kontakt z bankiem i zgłoszenie chęci wniesienia reklamacji. Na tym etapie zobowiązani jesteśmy dostarczyć bankowi wszystkich niezbędnych informacji takich jak:
- numer karty,
- datę zawarcia transakcji oraz
- dane posiadacza karty.
W kolejnym kroku bank rozpatruje nasz wniosek o zwrot i kontaktuje się z drugą stroną transakcji. Warto dołączyć więc wszystkie posiadane dokumenty potwierdzające naszą wersję. Jeżeli zwrot gotówki w ocenie banku i po kontakcie ze sprzedającym okaże się uzasadniony, reklamacja zostanie uznana, a pieniądze wrócą na nasze konto. Warto zdawać sobie sprawę, że cała procedura może trwać łącznie nawet do 3 miesięcy i w razie pojawiających się niejasności może ulec wydłużeniu.
Przeczytaj też: Pozabankowa karta kredytowa online 2023 ranking
Chargeback – opcja darmowa czy płatna?
Dobrą wiadomością dla konsumentów jest fakt, że opcja uruchomienia procedury chargeback jest darmowa. Nie ma znaczenia, czy transakcja wykonana była z konta prywatnego, czy firmowego. Każdy klient, którego bank udostępnia taką możliwość, może z niej skorzystać bez ponoszenia opłat. Za rozpatrzenie reklamacji bank nie pobiera opłat nawet wówczas, gdy klient spotka się z odpowiedzią odmowną. Jeżeli więc jakakolwiek transakcja budzi nasze wątpliwości, nie ma przeszkód, by skorzystać z chargeback.
Przeczytaj też: Cashback – co to jest i jak działa? Wypłata gotówki w sklepie a moneyback
Czy wnioskowanie o obciążenie zwrotne może zostać odrzucone?
Rozpatrzenie reklamacji nie zawsze dokonywane jest na korzyść wnioskującego. Konsumenci, którzy chcą skorzystać z chargeback, muszą mieć podstawy do tego, by skorzystać z tej możliwości. Zwrotu z pewnością nie otrzymają klienci, którzy otrzymali towar lub usługę zgodną z opisem, a zostanie to udowodnione przez sprzedającego, do którego zwróci się bank.
Na zwrot nie mogą również liczyć osoby, które dokonały płatności nie na ten rachunek, co trzeba. Wynika to bowiem z błędu nie samego systemu a klienta, który się pomylił. Dodatkowo, jeśli wniosek o obciążenie zwrotne zostanie złożony po terminie określonym przez wystawcę karty, może on również zostać odrzucony.
Przeczytaj też: Przyczyny odrzucenia transakcji kartą – kody i możliwe powody
Czy obciążenie odwrotne jest możliwe również dla karty debetowej?
Tak, chargeback jest możliwy również dla karty debetowej. W przypadku kart debetowych procedura chargebacku może różnić się w zależności od banku, ale jest to generalnie taka sama procedura jak dla kart kredytowych.
Przeczytaj też: Opłaty i prowizje za kartę kredytową – jak ich uniknąć?
Zostaw komentarz