Pandemia zmusiła większość z nas do wykonywania pracy w trybie zdalnym. Dom stał się dla nas nie tylko miejscem odpoczynku i spędzania czasu z bliskimi, ale także biurem. Zanim w naszym życiu pojawiło się globalne zagrożenie spowodowane koronawirusem, wielu z nas miało problem z zachowaniem równowagi między sferą prywatną a zawodową. Obecnie granica między czasem pracy a życiem osobistym jest jeszcze bardziej zatarta. To wszystko połączone z niepewnością i lekiem jakie powoduje pandemia powoduje, że niejedna osoba zmaga się obecnie z chronicznym stresem.

Poniższy tekst jest częścią coponiedziałkowego cyklu #Praca i kariera, w ramach którego opisaliśmy już jak napisać CV bez doświadczenia, czym jest rozmowa kwalifikacyjna i rozmowa kwalifikacyjna online, umieściliśmy wzór listu motywacyjnego oraz wiele innych porad. Zachęcamy do lektury!

Home office a wypalenie zawodowe

Praca zdalna - monitor, kawa, wideokonferencjaNajnowsze badania wykazują, że wiele osób pracujących w systemie home office doświadcza wypalenia zawodowego. Przywitaliśmy Nowy Rok kwarantanną narodową, potem nastąpiły kolejne obostrzenia. Mimo że w końcu nadeszła prawdziwa, a nie tylko kalendarzowa wiosna, badacze obawiają się, że objawy wypalenia zawodowego mogą w najbliższym czasie dotknąć nawet liczby dwóch trzecich osób pracujących zdalnie.

Poniżej przedstawiamy 3 techniki jak tego uniknąć i zadbać o siebie w tych niepewnych czasach.

Przeczytaj też: Stres w pracy – jak walczyć i radzić sobie z silnym stresem? Przyczyny, sposoby i metody na pozbycie się

Budowanie silnej społeczności i żywych kontaktów

Po niepokoju jaki zeszły rok wniósł w nasze życie oraz podczas trwającej obecnie kwarantannie narodowej, każdemu z nas przyda się wsparcie. Potrzebujemy do tego grona zaufanych osób. Nieważne czy będą to przyjaciele, z którymi spotkamy się na wirtualnej kawie na Zoomie czy wymiana wiadomości z koleżanką z pracy. Ważne jest, byśmy utrzymywali kontakt, z tymi, którzy są dla nas ważni.

Jeśli jesteś freelancerem, możesz poszukać w sieci forów i grup zrzeszających osoby, zajmujące się podobną profesją co Ty. Dzięki temu uzyskach wsparcie i inspirację od ludzi, którzy doskonale rozumieją przez co przechodzisz. Wprawdzie nasze kontakty towarzyskie zostały mocno ograniczone przez panujące obecnie restrykcje, jednak poczucie przynależności do silnej społeczności i wspieranie siebie nawzajem doda nam sił, by przetrwać te niespokojne czasy.

Przeczytaj też: Jak szukać pracy? Sposoby i metody skutecznych poszukiwań

Domowe obowiązki – podział obowiązków między domownikami

Nadmiar obowiązków może przytłoczyć każdego. Zwłaszcza, jeśli starasz się ogarnąć obowiązki zawodowe i dodatkowo pilnujesz, by dzieci pilnie uczestniczyły w zdalnym nauczaniu i odrabiały zadania domowe. W sytuacji, gdy Twoim biurem jest kącik w kuchni czy salonie i co chwilę rozprasza Cię ktoś z domowników, ciężko się pracuje. Dodaj do tego stos brudnych naczyń w zlewie, ubrania wymagające prasowania i szereg innych obowiązków, a niedługo zorientujesz się, że nie wiesz w co ręce włożyć.

Wonga banner - 750

Możesz dwoić się i troić, by podołać wszystkim zadaniom, by na koniec dnia paść na kanapie ze zmęczenia, lecz na dłuższą metę nikt nie jest w stanie tak funkcjonować. Przeprowadź rodzinną naradę i podzielcie się obowiązkami. Ustalcie kto może zająć się daną rzeczą i rozpiszcie to w tygodniowym grafiku. Proszenie o pomoc to oznaka odpowiedzialności i dojrzałości, to nie oznacza, że jesteś słaba/y.

Możesz być super(wo)man i jednocześnie nie robić wszystkiego sam/a. Dzięki temu zostanie Ci też trochę czasu na drobne przyjemności. A to z kolei jest niezbędne do dobrej kondycji psychicznej.

Przeczytaj też: Praca zdalna: 5 sposobów jak zaimponować szefowi podczas home office

Częstsze przerwy i zadbanie o siebie na home office

Dla wielu z nas salon jest obecnie miejscem, gdzie pracujemy na home office, nasze dzieci się uczą i gdzie mamy nadzieję odpocząć na koniec ciężkiego dnia. Najczęściej jednak zajmujemy się wszystkim i wszystkimi wkoło i zapominamy o własnych potrzebach. Przez to jesteśmy jeszcze bardziej zestresowani i przemęczeni. By temu zapobiec rób sobie często przerwy w pracy.

Możesz skorzystać z takiej techniki jak Pomodoro. Według jej zasad pracujesz w 25-minutowych blokach przeplatanych 5-minutowymi przerwami. Zaplanuj też weekendowy czas tylko dla siebie, jak kąpiel czy lektura ciekawej książki. Traktuj odpoczynek jak zobowiązanie wobec siebie i wpisuj go do terminarza. W ten sposób