Ogłoszenie o sprzedaży mieszkania lub domu jest jednym z kluczowych elementów, które decydują o szybkości sprzedaży, popularności nieruchomości, a w konsekwencji o cenie i korzyściach finansowych. Ogłoszenie takie przeważnie wystawimy na kilku najpopularniejszych portalach internetowych, nie zwracając uwagi na jego treść. Jednakże odpowiednio optymalizując i przygotowując opis nieruchomości oraz wystawiając je w odpowiednich miejscach, możemy zyskać dużo więcej osób oglądających a przez to szybciej sprzedać mieszkanie za wyższą cenę. Poniżej prezentujemy jak pisać tego typu ogłoszenia i gdzie je publikować. Znajdą Państwo również przykładowy wzór.
Spis treści
Ogłoszenie o sprzedaży mieszkania lub domu – forma najważniejsza
Pierwszą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę przy pisaniu ogłoszenia o sprzedaży mieszkania, jest jego forma. Ogłoszenie musi być bezbłędne i poprawnie napisane. Wpływa na to poziom zaufania do nas co przy wielotysięcznej transakcji jest bardzo ważne. Samo ogłoszenie powinno być napisane krótkim i zwięzłym językiem, aby można było dowiedzieć się z niego samych kluczowych informacji. Sekcje opisowe jeśli chcemy, aby pojawiły się w ogłoszeniu, warto dodawać na końcu. W ten sposób klienci nie zniechęcą się zawiłym ogłoszeniem już na początku.
Wszystkie informacje w ogłoszeniu muszą być sprawdzone i poprawne. Od strony technicznej ogłoszenie powinniśmy podzielić na sekcje związane ze:
- stanem technicznym,
- ogólnym opisem miejsca czy
- dodatkowymi informacjami.
Ułatwi to zapoznanie się ze wszystkimi danymi i pomoże szybciej przekonywać do swojej nieruchomości potencjalnych klientów. Ogłoszenie warto też sformatować, aby czytanie go było łatwiejsze.
O ile serwisy takie jak Gumtree nie pozwalają wyszukiwać inwestycji na podstawie szczegółowych parametrów wprowadzonych wcześniej w formularzu, to jednak te bardziej specjalistyczne jak Domy.pl czy Otodom.pl pozwalają na dodanie uporządkowanych informacji typu piętro, rodzaj windy, źródło ogrzewania, forma własności już w formularzu przed tworzeniem samego opisu.
Profesjonalne zdjęcia a zainteresowanie ogłoszeniem nieruchomości
Drugim bardzo ważnym aspektem tworzenia ogłoszenia o sprzedaży mieszkania jest wykonanie profesjonalnych fotografii. To właśnie przez nie możemy wyróżnić się na danym portalu ogłoszeniowym wśród wielu innych ofert i zaciekawić osoby przeglądające ogłoszenia. Dobre zdjęcia mogą zatem zwiększyć znacząco popularność danego anonsu. Przed stworzeniem ogłoszenia warto zatem zrobić sesję zdjęciową naszej nieruchomości. Warto wykonać ją przy świetle dziennym, które pozwala wypaść nieruchomości dużo korzystniej. W tym celu warto pożyczyć lub wybrać najlepszy aparat fotograficzny, jaki posiadamy.
Zdjęcia powinny być jasne, ostre i odpowiednio wykadrowane, aby prezentowały dobrze potencjalne mieszkanie. Często stosowanym zabiegiem jest wykonanie fotografii, które pozwalają na osiągnięcie efektu rybiego oka. Jest on dostępny w najnowszych flagowcach wszystkich producentów telefonów. Dzięki zastosowaniu wspomnianego efektu, pomieszczenia wydają się większe i bardziej przestronne, a także na zdjęciu widać więcej. Kluczem jest jest jednak umiar i to by nie przesadzić.
Zdjęcie główne ogłoszenia o sprzedaży domu powinno być najbardziej efektowną fotografią przykuwającą uwagę. Im więcej informacji otrzymają potencjalni nabywcy, tym chętniej będą chcieli się z nami skontaktować.
Szybki kurs fotografii wnętrz czy może zdjęcia wykonane przez fotografa?
Przed wykonaniem zdjęć możemy skorzystać z poradnika dotyczącego robienia zdjęć wnętrz. Zarówno jeżeli będziemy wykonywać je zaawansowanym aparatem w nowoczesnym telefonie czy też lustrzanką. Pomocny może się okazać szybki kurs wykonywania zdjęć nieruchomości zakupiony online. Oprócz tych fotografii warto również zaprezentować inne ujęcia nieruchomości.
Dobrą radą może być wykupienie usługi sesji zajęciowej u fotografa, który wykona profesjonalne zdjęcia w zamian za kilkaset złotych. Seria kilkunastu zdjęć wraz z ich obróbką zaczyna się już od 200-300 złotych w zależności od lokalizacji.
Przeczytaj też: Home staging mieszkania – co to jest? Ile kosztuje i czy warto skorzystać?
Opis nieruchomości i lokalizacji – jak go napisać?
Bardzo ważną częścią ogłoszenia jest opisanie nieruchomości i lokalizacji. Dane powinny być przedstawione w jasny i jednoznaczny sposób oraz być odpowiednio posegregowane. Mogą to być grupy danych dotyczących kwestii:
- technicznych nieruchomości,
- prawnych i własnościowych,
- funkcjonalnych odsłonie rozkładu pomieszczeń (tu przydatne będzie odkopanie z dokumentów od dewelopera lub architekta rzutu mieszkania lub domu, zeskanowanie i wstawienie do ogłoszenia),
- ekspozycji mieszkania – czy okna wychodzą na wschód, zachód, a może południe i północny-zachód,
- metrażu czy grupą informacji dodatkowych.
Warto też zadbać o informacje dotyczy lokalizacji naszego mieszkania lub domu oraz opisać w tej części teren wokół, obecność sklepów, szkół czy innych obiektów oraz odległości do ważnych części miasta np. dworca. Co prawda w obecnych czasach praktycznie wszyscy korzystają z Internetu i jeżeli podamy adres naszej nieruchomości, bez problemu obliczyć będzie można odległość do najbliższego Lidla czy Biedronki lub kościoła. Jednakże szczegółowe opisy wciąż pojawiają się w ogłoszeniach agencji nieruchomości, które nie chcą zdradzać wszystkich szczegółów.
Przeczytaj też: WIBOR® 3M i 6M, 12M – czym jest, ile wynosi i jaki ma wpływ na kredyty?
Tworzyć opis czy polegać na informacjach z formularza ogłoszeniowego?
Choć przy dodawaniu ogłoszenia na portalach ogłoszeniowych będziemy musieli wypełnić wiele rubryk takich jak np. rok budowy czy ilość pokoi, warto stworzyć w ogłoszeniu swój spis wszystkich informacji. Jest to bardzo ważne z kilku powodów:
- Im więcej danych o nieruchomości znajdą osoby przeglądające ogłoszenie, tym mniej wątpliwości będą posiadały, aby zadzwonić i umówić się na oglądanie.
- Wiele osób nie chce również dopytywać o wszystkie szczegóły podczas rozmowy telefonicznej, a przedstawienie wszystkich danych pozwala ustawić takie osoby pozytywnie do naszego ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości.
- Powielenie informacji nt. ekspozycji, piętra czy też rozmiaru działki jest potwierdzeniem, że dane w formularzu nie były albo nieprawdziwe albo przesadzone i oszczędza to czas potencjalnych kupujących.
Postrzegane dane możemy prezentować w listach punktowych, tabelach czy krótkich opisach. Ważne jest, aby w części opisu nieruchomości przekazywać dane możliwie jak najzwięźlej.
Przeczytaj też: Home staging mieszkania – co to jest? Ile kosztuje i czy warto skorzystać?
Gdzie publikować ogłoszenia o sprzedaży mieszkania? Portale ogłoszeniowe, grupy na Facebooku
Jeśli już stworzymy poprawne i zoptymalizowane ogłoszenie o sprzedaży mieszkania, należy również opublikować je w odpowiednich miejscach w sieci. Nawet najlepsze nieruchomości i najlepsze ogłoszenie nie dadzą nam pieniędzy jeśli nie dowie się o nich odpowiednio duża grupa osób. W tym wypadku warto zatem zdać się na zasadę — im więcej, tym lepiej łącząc ją z szukaniem potencjalnych odbiorców, którzy z największym prawdopodobieństwem mogą skorzystać z takiej oferty.
Pierwszymi miejscami, gdzie możemy dodawać oferty o sprzedaży nieruchomości, są portale ogłoszeniowe takie jak np. Gratka, Otodom, Domy.pl, Szybko.pl, Gumtree czy OLX. Ogłoszenia warto dodawać na jak największej liczbie portali, których w sieci jest ok. kilkudziesięciu. Są to portale zarówno ogólnopolskie jak i lokalne.
Warto prosić o kontakt telefoniczny, gdyż sprawdzenie skrzynek odbiorczych na wszystkich portalach może być kłopotliwe. Drugim miejscem, gdzie możemy promować swoje ogłoszenie o sprzedaży domu lub mieszkania są media społecznościowe. Portale takie jak np. Facebook gromadzą bardzo wiele osób, a na grupach znajdziemy osoby poszukujące wręcz nieruchomości. Warto w tym celu odnaleźć wszystkie grupy tematyczne oraz lokalne i dodawać na nich swoje ogłoszenia.
Warto też upublicznić post wśród znajomych, gdyż poczta pantoflowa nadal jest bardzo skutecznym nośnikiem danych. Kolejnymi miejscami, gdzie warto dodawać ogłoszenia, są fora lokalne lub tematyczne. Wiele osób nadal korzysta z for internetowych. Na forach o danej tematyce, ale z zakładkami lokalnymi również możemy znaleźć osoby które ew. będą chciały zakupić naszą nieruchomość.
Ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości na słupie lub w lokalnej prasie?
Mimo wzrostu popularności Internetu w ciągu ostatnich 2 dekad, nie wszystko przeniosło się całkiem do sieci. Wciąż można znaleźć ciekawe oferty sprzedaży w gazetach lub po prostu na słupach ogłoszeniowych. Choć może jest to bardziej metoda kupców na wyłapanie staroświeckich właścicieli przyzwyczajonych do prasy lub osób, które jeszcze nie wiedzą, że chcą pozbyć się swojego lokum, warto ją rozważyć.
Ogłoszenia o nieruchomościach na tablicach możemy spotkać najczęściej w formie „Kupię mieszkanie w tej okolicy”. Z kolei w gazecie, poza rządowymi lub samorządowymi anonsami, możemy spotkać najczęściej lapidarne skrawki informacji o ulicy, metrażu i stanie danego domu lub mieszkania. Dlatego kiedyś niemalże obowiązkiem było obejrzeć każdą lokalizację. O publikacji zdjęć w gazecie można było tylko pomarzyć.
Banner na balkonie lub w oknie jako ogłoszenie
Skuteczną metodą na ogłoszenie wszem i wobec, że mamy zamiar sprzedać swoją nieruchomość jest powieszenie banneru z plandeki PCV na balustradzie balkonowej lub w oknie. Nic dziwnego, często stosują ją agencji nieruchomości. Czasami kupujących interesuje możliwość zamieszkania w konkretnej okolicy, na konkretnym osiedlu obok swojej rodziny, znajomych lub ulubionej kosmetyczki, którą właśnie odwiedzają.
O ile one dla różnych mieszkań agencje nieruchomości mogą stosować te same banery z numerem telefonu i hasłem „NA SPRZEDAŻ”, o tyle dla zwykłego Kowalskiego będzie to koszt rzędu 100-200 zł, a po udanej transakcji konieczność utylizacji. Jednakże drukując jednorazowy baner wykorzystajmy to umieszczając na nim informację o metrażu i liczbie pokoi.
Oferty kredytów hipotecznych na zakup mieszkania
- PKO BP
- Kredyt Własny kąt hipoteczny od 20 tys. do 3 mln zł
- Termin spłaty: 1 - 35 lat
- RRSO - 2,99 - 3,17%Przykład reprezentatywny:
Kwota kredytu: 213052,00 zł
Okres kredytu: 25 lat
Stopa oprocentowania (zmienna): 1,39% (pierwszy rok - marża 1,1% - podwyższona o 0,9 p.p. do czasu uprawomocnienia się wpisu hipoteki umownej - założenie 4 miesiące), 2,71% (kolejne lata - marża 2,42%)
WIBOR: 6M
RRSO: 3,17%
Wskaźnik LTV: 68,3%
Ubezpieczenie nieruchomości: 4271,74 zł
Wysokość raty równej: 842,39 zł (pierwszy rok) i 974,68 zł (kolejne lata)
Wysokość odsetek: 78406,36 zł
Wycena nieruchomości: 400 zł
Karta kredytowa: 1725,55 zł za cały okres
Ubezpieczenie od utraty źródła dochodu, choroby, itd.: 6924,19 zł za 4 lata
Podatek PCC: 19 zł
Całkowity koszt kredytu: 91746,84 zł
Całkowita kwota do spłaty: 304798,84 zł
Stan na dzień 8.06.2020 r. - Prowizja: 0%
- Finansowanie do: 80% wartości nieruchomości
Możliwość wcześniejszej spłaty: już od 1 miesiąca spłaty
Możliwość zastosowania stałej stopy procentowej: tak, ale tylko na pierwszych 5 lat trwania kredytu
Karencja, czyli zawieszenie spłaty do 36 miesięcy jednorazowo w czasie kredytowania
Unikalna możliwość uzyskania niższej marży w przypadku dostarczenia charakterystyki energetycznej dla nieruchomości stanowiącej zabezpieczenie kredytu do - 85 kWh/(m2rok) - dla mieszkania i do 95 kWh/(m2rok) - dla domu.
- Citi Handlowy
- Kredyt hipoteczny od 50 tys. do 3 mln zł
- Termin zwrotu: 3 - 30 lat
- RRSO - 2,36%Przykład reprezentatywny - klienci posiadający konto z kartą debetową i przy zawarciu umowy ubezpieczenia:
Kwota kredytu: 520000,00 zł
Okres kredytu: 25 lat
Stopa oprocentowania (zmienna): 2,31% (marża 2,09%, podwyższona o 1,3 p.p. do czasu uprawomocnienia się wpisu hipoteki - założenie 3 miesiące)
WIBOR: 3M
RRSO: 2,36%
Prowizja: 0% - 0 zł
Wysokość raty równej: 2286,00 zł
Wysokość odsetek: 166696,00 zł
Wpis hipoteki do KW: 200 zł
Podatek PCC: 19 zł
Całkowity koszt kredytu: 166915 zł
Całkowita kwota do spłaty: 686915,00 zł
Stan na dzień 9.10.2020 r. - Prowizja: 0%
- Finansowanie do: 80% wartości nieruchomości
Możliwość wcześniejszej spłaty: darmowa po 36 miesiącach, wcześniej za 2% prowizją - możliwość negocacjacji!
Możliwość zastosowania stałej stopy procentowej: nie
Brak możliwości wstrzymania się ze spłatą w ofercie
Wycena nieruchomości przeprowadzana na koszt banku - to realna oszczędność 300-400 złotych na operacie szacunkowym rzeczoznawcy, który jest obligatoryjny
Możliwość skorzystania z dodatkowych środków na wykończenie mieszkania lub domu
- Millennium Bank
- Kredyt hipoteczny od 25 tys. do 4,5 mln zł
- Termin spłaty: 6 - 35 lat
- RRSO - 2,78%Przykład reprezentatywny - klienci posiadający konto z kartą debetową, wykonujący nią transakcje na min. 500 zł/mies.:
Kwota kredytu: 302821,00 zł
Okres kredytu: 30 lat
Stopa oprocentowania (zmienna): 2,28% (marża 2,00%, 1512,00 zł prowizji za podwyższone ryzyko do uprawomocnienia się wpisu hipoteki - założenie 6 miesięcy)
WIBOR: 3M
RRSO: 2,78%
Wskaźnik LTV: 78,0%
Ubezpieczenie nieruchomości: 10440,00 zł
Wysokość raty równej: 1162,16 zł
Wysokość odsetek: 115556,74 zł
Wpis hipoteki do KW: 200 zł
Ubezpieczenie na życie: 12163,97 zł
Podatek PCC: 19 zł
Całkowity koszt kredytu: 129891,71 zł
Całkowita kwota do spłaty: 432712,71 zł
Stan na dzień 04.06.2020 r. - Prowizja: 0%
- Finansowanie do: 90% wartości nieruchomości
Możliwość wcześniejszej spłaty: już od 1 miesiąca spłaty
Możliwość zastosowania stałej stopy procentowej: tak
Wakacje kredytowe raz do roku
Niższa marża o 0,5% dla aktywnych klientów - posiadających konto osobiste + użytkują kartę debetową wydając min. 500 zł miesięcznie
Idealna komunikacja na linii bank - klient - m.in. automatyczne powiadomienia o zmianie statusu wniosku o kredyt
- PEKAO SA
- Kredyt hipoteczny od 10 tys. do 2,52 mln zł
- Termin spłaty: 1 - 30 lat
- RRSO - 3,34%Przykład reprezentatywny - klienci bez dodatkowych produktów obniżających marżę:
Kwota kredytu: 258280,00 zł
Okres kredytu: 25 lat
Stopa oprocentowania (zmienna): 2,90% (marża 1,95% - do uprawomocnienia się wpisu w hipotece - założenie 6 m-cy - 0,6% wyższa)
WIBOR: 3M
RRSO: 2,78%
Wskaźnik LTV: 77,0%
Ubezpieczenie nieruchomości: 263,36 zł (za 12 m-cy)
Kontrola nieruchomości: 137 zł
Wysokość raty równej: 1235,21 zł (do czasu uprawomocnienia się wpisu w hipotece, potem 1156,48 zł)
Wysokość odsetek: 84058,29 zł
Wpis hipoteki do KW: 200 zł
Ubezpieczenie spłaty kredytu: 5076,75 zł (za 4 lata)
Podatek PCC: 19 zł
Dodatkowe koszty związane z prowadzeniem konta: 26,99 zł
Całkowity koszt kredytu: 97695,95 zł
Całkowita kwota do spłaty: 355975,95 zł
Stan na dzień 01.11.2020 r. - Prowizja: od 0%
- Finansowanie do: 90% wartości nieruchomości
Możliwość wcześniejszej spłaty: już od 1 miesiąca spłaty
Możliwość zastosowania stałej stopy procentowej: tak
0 zł za promesę udzielenia kredytu ważną 60 dni
Możliwość zaciągnięcia kredytu w różnych walutach: PLN, EUR, USD, GBP, SEK, NOK - w której zarabiamy
Możliwość wyboru zmiennej lub stałej stopy oprocentowania na okres 5 lat
Informacje w tabeli mają charakter wyłącznie prezentacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 1964, poz. 16, nr 93 z póź. zm.). Mają one charakter prezentacyjny. Proszę mieć świadomość, że ostateczne warunki udzielenia kredytu zostaną przedstawione przez bank.
Przeczytaj też: Kredyt hipoteczny – ranking – oferty, warunki, kalkulator
Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży mieszkania/domu? Podsumowanie
Trzymając się określonych zasad związanych z opisem ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości, przygotowaniem ostrych zdjęć w dobrym oświetleniu, będziemy mogli szybko zainteresować kupujących swoim lokum, a następnie sprzedać je. Jeżeli nie mamy zdolności lub cierpliwości, warto poświęcić wykonanie zdjęć fotografowi lub także przygotowanie mieszkania do sesji zdjęciowej i oglądania home stagerom.
Skróconą wersję ogłoszenia warto też publikować w świecie rzeczywistym. Z pewnością będą to tradycyjne gazety czy tablice ogłoszeniowe. Nasz anons warto też umieścić na pobliskich osiedlach, gdyż często osoby szukające mieszkania odwiedzają je w celu rozeznania. Jeśli dopuszczamy możliwość sprzedaży nieruchomości z biurem, agencja również będzie ze swojego ramienia umieszczała ogłoszenia na swojej stronie czy w sieci. Podpisując umowy otwarte, będziemy mogli współpracować tak z wieloma biurami i znacznie zwiększać zasięg naszego ogłoszenia.
Oczywiście czasami kluczowa często okazuje się odpowiednia cena nieruchomości podana w ogłoszeniu. Dlatego w myśl zasady last but not least, pragniemy polecić Państwu podawanie kwoty zawsze o kilka do kilkunastu procent wyższej niż ta, do której maksymalnie możemy zejść. Kupujący prawie zawsze będą się targować, a schodząc z ceny osiągamy win-win, czyli zadowolenie obu stron.
Zostaw komentarz