Nasze miejsca pracy się zmieniają, a zmiany potrafią być dramatyczne. W obecnych czasach musimy szybko adaptować się do wciąż zmieniającego się rynku pracy, by mieć szansę na znalezienie zatrudnienia lub dobrze wykonywać swoją obecną pracę. Dlatego tak ważnym aspektem jest rozwijanie kompetencji zawodowych, które pomogą Ci odnieść sukces i rozwijać się w nowej rzeczywistości kolejnej dekady. Zastanów się, jak ewoluowała Twoja kariera w ciągu ostatnich pięciu lat i możesz sobie wyobrazić, jak wielkie zmiany mogą pojawić się w Twoim życiu zawodowym za kolejnych pięć.

Poniższy artykuł jest częścią coponiedziałkowego cyklu #praca, w którym podjęliśmy już temat tego jak napisać CV, jak napisać dobry list motywacyjny (wraz ze wzorem w DOC), jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej – pytania i odpowiedzi. Wracamy po świętach wielkanocnych i zapraszamy do lektury.

Skąd te wszystkie zmiany na rynku pracy?

Na wszystkie zmiany na rynku pracy i ich tempo wpływa kilka czynników. Nasz świat jest ze sobą bardziej połączony niż kiedykolwiek wcześniej, co pozwala nam pracować zdalnie i pracować z ludźmi z różnych kultur tak łatwo, jakby byli w biurze obok.

Młody pracownik - mężczyzna w garniturze - zamyślony na dachuLudzie dłużej żyją, a co za tym idzie wydłuża się wiek emerytalny. To stwarza zróżnicowaną pod względem wieku siłę roboczą. Ponadto to, co kiedyś było science fiction, stało się dla wielu z nas rzeczywistością – maszyny zwiększają nasze umiejętności, pozwalają nam skupić się na działaniach na wyższym poziomie, a dziś mogą być nawet naszymi kolegami. Obecnie zbieramy i możemy przetwarzać dane, aby wykorzystać je na naszą korzyść biznesową w sposób, który wcześniej nie był możliwy.

Jak zatem nadążyć na tymi wszystkimi zmianami, by pozostać konkurencyjnym na rynku pracy? Poniżej podpowiadamy pięć kluczowych umiejętności przyszłości, które należy nabywać w obecnych czasach, aby odnieść sukces zawodowy. Oto pięć najważniejszych umiejętności zawodowych, które każdy obecnie powinien rozwijać.

Inteligencja emocjonalna u pracownika

Organizacje już od jakiegoś czasu poszukują ludzi, którzy są inteligentni emocjonalnie, ale staje się to coraz ważniejsze. Co to jest inteligencja emocjonalna? To nasza umiejętność rozumienia i wyrażania własnych emocji, a także rozumienia emocji innych osób. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej (EQ – emotional intelligence) to coś, na czym każdy powinien się skupić.

Przeczytaj też: Płaca minimalna 2021 – ile wynosi polska najniższa krajowa pensja i stawka godzinowa? Brutto i netto

Kreatywność

Jako ludzie mamy niesamowitą zdolność do kreatywności, wyobrażania sobie i wymyślania nowych rzeczy. Kreatywność pobudza innowacje, co skutkuje wzrostem gospodarczym. To świeże myślenie zapewni firmom przewagę konkurencyjną, więc każda firma będzie potrzebować kreatywnych pracowników w przyszłości.

Jeśli Twoja firma zatrudnia ludzi, którzy potrafią wymyślić, jak robić rzeczy, których nikt inny nie robi, będzie się wyróżniać. Należy zdać sobie sprawę, że kreatywność nie jest umiejętnością cechującą jedynie artystów. Kreatywność może rozwijać każdy.
Wonga banner - 750

Elastyczność i zdolność adaptacji

Jak już mówiliśmy, nasz świat ciągle się zmienia, a co za tym idzie, zmienia się nasze środowisko pracy. Naszym zadaniem jest nadążyć za wszystkimi tymi zmianami i szybko adaptować się do nich. Pracodawcy cenią sobie pracowników, którzy potrafią wyjść poza utarty schemat i stworzyć innowacyjne rozwiązania dla stawianych przed nimi problemów. Tylko osoby, które wykazują się elastycznością i zdolnością adaptacji, mają szansę przetrwać na obecnym rynku pracy.

Przeczytaj też: PPK – czym są, czy warto, od kiedy, jak zrezygnować z Pracowniczych Planów Kapitałowych?

Umiejętność korzystania z danych

Dane są paliwem czwartej rewolucji przemysłowej, której doświadczamy dzisiaj. Firmy są bombardowane danymi. Eksplozja danych jest bezwartościowa dla firm, chyba że ich pracownicy posiadają umiejętność ich analizy, aby wyciągać z nich wnioski i podejmować lepsze decyzje w oparciu o nie.

W chwili obecnej na rynku istnieje duża luka w zakresie umiejętności związanych z danymi. Chociaż nie każdy musi być naukowcem, wszyscy profesjonaliści powinni umieć posługiwać się danymi. Pierwszym krokiem do poprawy umiejętności korzystania z danych jest bycie ciekawym, ciągłe pytanie „dlaczego” i praca z danymi, które są już dla nas dostępne. Należy dowiedzieć się, skąd pochodzą dane i jak ich używać.

Przeczytaj też: Profesjonalne zdjęcie do CV – jak je zrobić samodzielnie? Selfie, wymiary, ubiór

Znajomość technologii

Ostatnią ważną umiejętnością zawodową, która ma potencjał na przyszłość jest znajomość technologii. Czwarta rewolucja przemysłowa łączy w sobie wiele głównych trendów technologicznych. Te indywidualne technologie same w sobie zmieniłyby biznes, ale razem kończą przekształcanie się naszego świata.

Technologie te obejmują sztuczną inteligencję, duże zbiory danych, robotykę rozszerzonej rzeczywistości, Internet, czy druk 3D, a kiedy wchodzą ze sobą w interakcje, zmieniają otaczającą nas rzeczywistość. Każdy musi zrozumieć, jakie są te zmiany, jak szybko rozwijają się różne technologie i co to oznacza dla Twojej firmy.

Przeczytaj też: Praca zdalna: 5 sposobów jak zaimponować szefowi podczas home office

Umiejętności i kompetencje zawodowe przyszłości – podsumowanie

Jak sami widzimy, rynek pracy dynamicznie się zmienia. Aby pozostać wartościowym pracownikiem i zapewnić sobie konkurencyjność, musimy szybko dostosowywać się do zachodzących zmian. Pomóc nam w tym może nabywanie nowych umiejętności, które przydadzą nam się nie tylko obecnie, ale także na przestrzeni kilku następnych lat. Człowiek uczy się przez całe życie. Zadbaj więc o to, byś uczył się tego, co zagwarantuje Ci sukces zawodowy.