Kiedy szukamy pracy, często ubiegamy się o więcej niż jedną posadę jednocześnie. Najczęściej zdarza się tak w przypadku osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową. Jednak kilka aplikacji na raz oznacza wiele wersji CV i listu motywacyjnego i przestrzeganie terminów poszczególnych etapów rekrutacji w różnych firmach. Łatwo się więc w tym wszystkim pogubić. Warto zorganizować swój proces poszukiwania pracy. Dzięki temu unikniemy takich pomyłek jak zagubiony numer telefonu do rekrutera czy przegapienie terminu rozmowy kwalifikacyjnej. By Ci w tym pomóc, stworzyliśmy listę praktycznych wskazówek. Dzięki nim aktywne poszukiwanie pracy będzie owocne i przysporzy Ci mniej stresu.

Poniższy tekst to kolejny artykuł z cyklu #praca. Po wskazówkach na temat tego, jak napisać CV i jak napisać list motywacyjny, przyszedł czas na porady na temat procesu szukania pracy. Zapraszamy do lektury i życzymy powodzenia w poszukiwaniach pracy!

Określenie swoich celów zawodowych – krok 1

Osoba przed komputerem szukająca pracy - notatkiW Internecie znajdziesz mnóstwo stron z ofertami pracy. Zanim jednak zaczniesz wypełniać dokumenty aplikacyjne, poświęć chwilę by zastanowić się nad tym, czego pragniesz. Twoja ścieżka kariery powinna rozpocząć się od zdefiniowania kierunku, w którym chcesz podążać. Ten krok może wydawać Ci się trywialny, lecz jest bardzo istotny.

Skąd masz wiedzieć o jakie posady się ubiegać, skoro nie wiesz, jak ma wyglądać Twoja wymarzona praca i gdzie widzisz siebie za 5 lat? Zastanów się na spokojnie nad tym, co chciałbyś robić w życiu i dlaczego czujesz, że to właściwa dla Ciebie droga. Jeśli nie jesteś pewien jakiej pracy szukasz, zastanów się nad tym czego na pewno nie chciałbyś robić.

Zdefiniuj swoje długoterminowe gole (z angielskiego goals). W jakim kierunku chciałbyś się rozwijać? Co musisz zrobić, by to osiągnąć? To pomoże Ci uniknąć marnowania czasu na zajęcia, które w żaden sposób nie przybliżają Cię do Twojego celu.

Stworzenie grafiku poszukiwań pracy – krok 2

Kiedy już zastanowiłeś się nad tym, czego pragniesz i zdefiniowałeś swoje zawodowe cele, warto stworzyć grafik działań związanych z przeszukiwaniem ogłoszeń o pracę. W końcu musisz mieć czas na to, by realizować swoje zamierzenia.

Na początek określ, kiedy będziesz szukał pracy. Wyznacz bloki czasowe między zajęciami na uczelni, obecną pracą i obowiązkami domowymi. Szukanie pracy jest czasochłonnym zajęciem i wymaga od Ciebie wiele uwagi. Postaraj się wygospodarować dwie godzinny dziennie, które poświęcisz wyłącznie za szukanie pracy. Nie musi to być jeden blok czasowy. Możesz podzielić te dwie godziny na krótsze odcinki czasowe, zależnie od Twoich możliwości.

Ustal również plan wykonywania poszczególnych kroków etapu rekrutacyjnego. Przeznacz jedną godzinę na dopieszczenie swojego profilu na LinkedIn. Poświęć kolejną godzinę na opracowanie CV na miarę danego stanowiska. Te działania zajmą Ci kilka dni, jeśli nie cały tydzień w Twoim grafiku.

Opracuj plan i trzymaj się poszczególnych kroków swojego grafiku. To pomoże Ci się zmobilizować, ponieważ – nie oszukujmy się – pisanie życiorysu i przeglądanie ofert pracy nie należy do najbardziej ekscytujących zajęć. Jeśli wpiszesz kolejne etapy poszukiwania pracy do swojego kalendarza i potraktujesz je jako zobowiązania wobec samego siebie, trudniej będzie Ci się od tego wymigać.

Ograniczenie liczby aplikacji – krok 3

Oferty pracy - aplikacje na telefonie i laptopieSzukanie pracy to stresujące zajęcie. Czasem w akcie desperacji ubiegamy się o każdy wakat jaki znajdziemy, byleby tylko znaleźć jakąś pracę i mieć ten cały koszmar z poszukiwaniem jej za sobą. Wydaje nam się, że duża liczba stanowisk, na które aplikujemy, zwiększa nasze szanse na zatrudnienie. Często jednak w ten sposób marnujemy czas na wypełnianie dokumentów aplikacyjnych na stanowiska, które tak naprawdę by nam nie odpowiadały.

Łatwo też zagubić się w gąszczu telefonów i maili do firm przeróżnych maści. Wróć teraz do kroku pierwszego i przypomnij sobie swoje zawodowe cele. Zacznij szukać posad, które są zgodne z tym, co chciałbyś osiągnąć na swojej zawodowej ścieżce. Następnie zawęź wynik poszukiwań do stanowisk, na które spełniasz wymagania.

Jeśli nie masz doświadczenia zawodowego, zastanów się czy posiadasz odpowiednie wykształcenie i zestaw cech, które pomogą Ci wykonywać daną pracę. Nikt nie spełnia wszystkich wymogów z ogłoszenia o pracę. Najwięcej o danym stanowisku nauczysz się w praktyce.

Przeczytaj też: Umowa zlecenie a umowa o dzieło – podobieństwa i różnice – przepisy

Monitorowanie każdej posady, o którą się ubiegamy – krok 4

Na tym etapie sprawy mogą się trochę skomplikować. Ubieganie się o kilka stanowisk jednocześnie sprawia, że musimy przestrzegań zasad wielu procesów rekrutacyjnych w tym samym czasie. Dlatego namawiamy Cię, byś stworzył arkusz kalkulacyjny, w którym zapiszesz wszystkie istotne informacje. Nie chodzi o tworzenie skomplikowanych tabelek i wykresów, ale o usystematyzowanie wszystkich istotnych danych w jednym miejscu. Uwzględnij w arkuszu podstawowe informacje jak:

  • nazwę firmy,
  • dane teleadresowe rekrutera,
  • datę złożenia aplikacji,
  • termin rozmowy kwalifikacyjnej,
  • daty kolejnych etapów rekrutacji,
  • status aplikacji – czy zostałeś odrzucony, zaproszono Cię na rozmowę, czy też czekasz na odpowiedź od rekrutera.

Przeglądaj te arkusze na bieżąco i wprowadzaj w nie istotne zmiany.

Przeczytaj też: Pełne oskładkowanie umów zleceń – zmiany w 2022 roku – nowe obowiązki, chorobowe, studenci
Provident - banner - Super prosta okazja

Jak efektywnie szukać pracy? Podsumowanie

Poszukiwanie pracy jest stresującym i czasochłonnym zajęciem. Jednak wypracowanie dobrego systemu może znacznie ułatwić nam to zadanie. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki okazały się dla Was przydatne i pomogą Wam dostać pracę marzeń. Powodzenia w poszukiwaniach! A jeśli zastosowaliście którąś z powyższych rad lub macie swoje przemyślenia, podzielcie się nimi w komentarzach.