Sukces naszej firmy i biznesplanu zależy nie tylko od oryginalności i jakości pomysłu, ale przede wszystkim od strategii, którą zamierzamy wdrożyć, aby był on opłacalny. Strategia ta, powszechnie znana jako model biznesowy, musi być wybrana po dokładnym rozważeniu. Aby pomóc Państwu wybrać model biznesowy, który doprowadzi Cię do sukcesu, przedstawiamy w tym artykule kilka ścieżek do naśladowania.

Warunki konieczne do wyboru właściwego modelu biznesowego

Model biznesowy - przedsiębiorca planujący działalność firmyWarunkiem wstępnym, kiedy chcemy rozpocząć działalność gospodarczą, jest posiadanie dokładnego wyobrażenia nie tylko o specyfice dziedziny, w którą zamierzamy zainwestować, czyli o:

  • trendach,
  • trudnościach,
  • wskazówkach,
  • rozwoju rynku, itp.

ale także i przede wszystkim o potrzeb klientów działalności, którą chcemy realizować:

  • potrzeba zadowolenia klienta,
  • docelowa klientela,
  • rozwiązania przewidziane do zaspokojenia potrzeby,
  • adekwatność tych rozwiązań do oczekiwań docelowej grupy odbiorców, itp.

Informacje te doprowadzą do wyboru najbardziej odpowiedniego modelu biznesowego dla naszego projektu, chroniąc nas w ten sposób przed pewnymi niepowodzeniami lub w najlepszym przypadku przed niepotrzebną i szkodliwą stratą czasu na start.

Proces prowadzący do idealnego modelu biznesowego firmy

Można wyszczególnić kilka kroków, które powinien przejść każdy przyszły przedsiębiorca. Planowanie strategii działalności powinno obejmować:

  1. Krok: czerpanie inspiracji z firm modelowych.
    Najprostszą metodą znalezienia modelu biznesowego, który prowadzi do dobrobytu, jest zidentyfikowanie firm, które realizują projekty w oparciu o pomysły bliskie tym, które sami chcemy wykorzystać, z dużym sukcesem.
  2. Krok: dostosowanie modelu do specyfiki Twojego otoczenia.
    Jest oczywiste, że model biznesowy stosowany przez firmę zewnętrzną nie spełni wszystkich Państwa oczekiwań, wszystkich Państwa potrzeb. Dlatego wskazane jest dostosowanie strategii, którą ta czy inna firma inspiruje, do własnej rzeczywistości.W tym celu należy zbadać modele biznesowe podobnych firm, które zidentyfikowaliście jako przykłady, zidentyfikować ich wady i wypełnić je. Dzięki temu ćwiczeniu stworzymy skuteczny i spójny model biznesowy.
  3. Krok: posiadanie rozwiązań alternatywnych.
    Powiedzmy raz na zawsze, że świat biznesu jest w ciągłym ruchu, a ta dynamika powoduje unicestwienie samej idei ponadczasowych rozwiązań. Dotyczy to oczywiście zarówno produktów, jak i strategii biznesowych.
    Dlatego też, aby nie stosować przestarzałego modelu i zachować konkurencyjność, należy pomyśleć o zaprojektowaniu kilku alternatywnych modeli biznesowych, które będą stosowane w przypadku poważnych trudności.

Pomyślmy również o tym, że niektóre wiodące firmy odniosły prawdziwy sukces dopiero po inkorporacji Planu B lub Planu C. Nie bójcie się więc zmian, mogą one przynieść sukces, jakiego nigdy sobie nie wyobrażaliście.

Kilka przykładów modeli biznesowych z podziałem na sektory działalności

Model biznesowy dostosowany do tradycyjnych sektorów działalności to produkcja i/lub dystrybucja towarów i usług. Niemniej jednak sektor ten stanowi bardzo podstawową działalność gospodarczą, która jednak nie wydaje się być niemodna.

narada mała firma - startupNiemniej jednak w sektor ten inwestuje tak duża liczba podmiotów, że często trudno jest zrobić w nim miejsce dla siebie (trudne, ale nie niemożliwe). Kluczem jest wybór skutecznej strategii. Przydatne może być:

  1. Niski koszt: konkurencja oparta na drastycznym i trwałym obniżaniu cen.
  2. Model przynęty i haka: na złożonych produktach, których działanie w żadnym wypadku nie jest pozbawione innych produktów ubocznych zwanych materiałami eksploatacyjnymi.
  3. Model adaptacyjny: na wahaniach cen w zależności od potrzeb klientów i ich okresowości.
  4. Model abonamentowy: na strategii mającej na celu budowanie lojalności klientów przy jednoczesnym zapewnieniu regularnych wpływów finansowych.

Modele biznesowe dla firmy usługowej, internetowej, aplikacji mobilnej

Model biznesowy dostosowany do tworzenia stron internetowych: oprogramowanie i aplikacje to produkty, których obecnie potrzebuje prawie każdy. I jest to szansa biznesowa, którą wiele firm już wykorzystało. Jeśli zdecydujemy się pójść w ich ślady, możemy wybrać trzy sprawdzone modele:

  1. Model freemium: zarabiamy pieniądze, oferując darmowe aplikacje lub oprogramowanie, ale z płatną opcją Premium.
  2. Model abonamentowy: decydujemy się na lojalność klienta.
  3. Modele biznesowe dostosowane do handlu elektronicznego: jeśli istnieje jedna działalność, która zaznaczyła się w ostatnim dziesięcioleciu i której perspektywy rozwoju pozostają niezwykle interesujące, to jest to handel elektroniczny.

Wydaje się, że obecnie abonamentowy model lojalności klienta będzie najlepszym atutem.

Modele biznesowe – podsumowanie

Ostatecznie oczywiste jest, że wybór idealnego modelu biznesowego zależy od pewnych czynników, takich jak adekwatność modelu biznesowego do naszego pomysłu na biznes, a także jego zgodność z rzeczywistością rynkową. Niemniej jednak, niech nie popełniają Państwo jednego kardynalnego błędu. Państwa biznes nie odniesie sukcesu, jeśli pomysł, który za nim stoi, nie pozwoli dużej liczbie osób zaspokoić danej potrzeby. Ponadto, receptą na sukces zdaje się być wyróżnienie się na tle konkurencji, decydując się na większą oryginalność niż oni.