Od czasu pojawienia się wirusa SARS-CoV-2, firmy napotykają wiele trudności. Obecnie sytuacja zdrowotna na całym świecie jest nadal bardzo złożona, a wszystkie podmioty gospodarcze stoją przed wyzwaniami, z którymi trudno sobie poradzić. Covid-19 sprowadził czarne chmury nad perspektywy rozwoju gospodarczego, a przedsiębiorstwa muszą podjąć skuteczne działania w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju swojej działalności. Oto 7 wskazówek, które pomogą menedżerom w firmach polepszyć zarządzanie bezpieczeństwem zdrowotnym pracowników, zapewnić dobrą organizację pracy zdalnej oraz przygotować plan na czasy pocovidowe.

Zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa zdrowotnego i dobrej organizacji pracy zdalnej

Tablet z informacjami o lockdownie - laptop i telefon firmowyWytyczne rządowe polecają przedsiębiorstwom dostosować się do kryzysu poprzez środki zapobiegawcze. Pracownicy muszą podjąć pewne działania, aby chronić siebie i swoje otoczenie, tj.:

  • regularnie myć ręce,
  • używać jednorazowych chusteczek,
  • kichać i kaszleć w łokieć,
  • witać się bez potrząsania rękami,
  • zachować dystans fizyczny lub nosić maskę.

Stosowanie tych gestów barierowych jest niezbędne dla przedsiębiorstw, które muszą drastycznie zapewnić właściwe wdrożenie i przestrzeganie swoich przepisów, pod groźbą sankcji lub, co gorsza, skażenia swoich pracowników.

Praca zdalna w przedsiębiorstwach

Gdy tylko jest to możliwe, zdecydowanie zaleca się firmom wdrożenie pracy zdalnej dla swoich pracowników. Została ona obecnie zarządzona przez wiele firm i ten nowy sposób pracy nie przestanie się rozwijać prawdopodobnie nawet po kryzysie. W celu wdrożenia pracy zdalnej, firma musi dostosować swoje zarządzanie i wybrać odpowiednie narzędzia.

Przegląd organizacji pracy ma zasadnicze znaczenie dla wdrożenia telepracy, kierownictwo musi zaufać swoim pracownikom, jednocześnie jasno określając ich misję i cele, które mają zostać osiągnięte. W ten sposób pracownik może zorganizować i pracować z jasnym wyobrażeniem o oczekiwaniach firmy w tym okresie samodzielnej pracy.

Ponadto, różne narzędzia okazują się bardzo pomocne dla pracowników zdalnych. Różne narzędzia do współpracy, takie jak Zoom, Skype czy Google Hangouts, pozwalają na organizowanie regularnych spotkań, śledzenie postępów projektów.
Wykorzystanie oprogramowania do zarządzania online poprawia wydajność pracowników. Programy tego typu oferują takie funkcje, jak:

  • zarządzanie relacjami z klientami za pomocą swojego narzędzia CRM,
  • fakturowanie,
  • zarządzanie projektem
  • zarządzanie dokumentami elektronicznymi.

Przemyślenia dotyczące porządku korporacyjnego

Nikt nie wie, jak długo potrwa ta bezprecedensowa sytuacja, ponowne lockdowny i obostrzenia. Spółki powinny zatem rozpocząć przegląd swoich systemów zarządzania, aby dostosować je do obecnych warunków. To wymaga:

  • powołania komitetu lub zespołu reagowania ws. Covid-19, którego obowiązki powinny być następujące: prowadzenie monitoringu pracowników, opracowywanie korporacyjnych testów warunków skrajnych i planów awaryjnych, zajmowanie się codziennymi problemami związanymi z pandemią itp.,
  • stworzenia systemów szkoleniowych, które pomogą pracownikom poradzić sobie z niedoborem współpracowników.

Przeczytaj też: Tarcza Finansowa PFR 2.0 – zasady dla mikrofirm – kody PKD

Wzmocnienie bezpieczeństwa danych

Obecnie wiele rzeczy robi się w Internecie, dlatego też poufne dane krążą na różnych platformach wykorzystywanych przez firmy do prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego kluczowe znaczenie ma wzmocnienie systemów bezpieczeństwa cybernetycznego na wszystkich szczeblach przedsiębiorstwa, aby chronić siebie lub znacznie ograniczyć ryzyko włamania. Nie wahajmy się wprowadzić polityki, która ochroni cię przed tymi atakami.

Przygotowanie planu komunikacji

Komunikacja w czasach kryzysu jest bardzo ważna, a obecna sytuacja tego wymaga. Dlatego też firmy muszą być w stanie komunikować się ze swoimi pracownikami, klientami i dostawcami.

Przygotujmy jasne, precyzyjne i zwięzłe komunikaty dla każdej z tych kategorii osób. Regularnie je aktualizujmy, aby na bieżąco informować o zmianach, które będą miały miejsce. Skonfigurujmy zaufaną jednostkę komunikacyjną, która pozwoli nam na utrzymanie niezawodnego kontaktu z tymi różnymi partnerami.

Dla klientów, rozważ wykorzystanie narzędzia do zarządzania relacjami z klientami (CRM). Dzięki tej ostatniej, będziesz mógł poprawić obsługę klienta. Jednocześnie, oprogramowanie to pozwoli Ci na wiele innych rzeczy, takich jak (automatyzacja kampanii marketingowych, zarządzanie projektami, zwiększenie sprzedaży, itp.)

Ocena zdolności i zasobów przedsiębiorstwa

Pandemia koronawirusa - rękawiczki i banknot euroTo bardzo ważne, aby wiedzieć, jakimi środkami dysponuje Państwa przedsiębiorstwo na daną chwilę. Pomyślmy o następujących rozwiązaniach:

  1. Upewnijmy się, że jest wystarczająco dużo gotówki, żeby wytrzymać. Przedsiębiorstwa muszą być w stanie tworzyć scenariusze, przeprowadzać modelowanie swoich danych finansowych (koszty, przepływy pieniężne itp.), określać elementy, które mogą mieć istotny wpływ na płynność finansową przedsiębiorstwa. Dla każdego z tych elementów należy wprowadzić takie środki, jak dezinwestycja, redukcja kosztów itp.
  2. Zredukujmy swoje stałe koszty operacyjne, przeprowadzając ich dokładny przegląd. Pozwoli to na zawieszenie najmniej istotnych wydatków w krótkim okresie.

Opracowanie własnego plan przepływu środków pieniężnych

Skompilujmy własny plan przepływu środków pieniężnych, tworząc grupy, które pomogą nam dokładnie określić, ile kapitału obrotowego będziemy potrzebować. Aby to zrobić:

  • zróbmy listę wpływów pieniężnych,
  • wykonajmy listę wypływów gotówkowych,
  • przeprowadźmy analizę prognozy przepływu środków pieniężnych.

Przygotowanie do powrotu do stanu normalnego

Ostatnia wskazówka jest związana z przejęciem. Obecna sytuacja nie będzie trwała wiecznie. Muszą więc być Państwo przygotowani na faktyczne wznowienie swojej działalności, aby się nie przytłoczyć. Na tym etapie zaplanujmy również swój biznes i przepływy pieniężne. Państwa zdolność do zarządzania odzyskiwaniem danych będzie również krytyczna dla firmy. Ostatecznie kryzys Covid-19 uderzył przecież w wiele sektorów i przedsiębiorstw.

Firma w obliczu lockdownu i obostrzeń koronawirusowych – podsumowanie

Jednak kilka prostych wskazówek, takich jak ustalenie zasad bezpieczeństwa w celu ochrony pracowników i klientów, komunikacja, przepływ środków pieniężnych to parametry, których przemyślenie i zaplanowanie może pomóc w rozwiązaniu sytuacji. Oprogramowanie CRM jest również dobrym narzędziem pomagającym w komunikacji, ponieważ pozwala na dalsze zarządzanie obsługą klienta, co jest niezwykle istotne w dzisiejszych czasach. Eksperci głoszą, że trzeba wydać 4 razy więcej środków, by pozyskać nowego klienta niż utrzymać dotychczasowego.

Szukasz odpowiedniej firmy finansowania dla swojej firmy? Pomyśl nad którąś z poniższych opcji:

4.1/5 - (11 votes)