Transport drogowy towarów w Europie to w ostatniej dekadzie domena polskich firm transportowych. Według danych Eurostatu, udział Polaków w przewozach drogowych rósł od czasu wejścia do UE i w 2017 roku osiągnął rekordowe 285 milionów ton. Polscy przedsiębiorcy przodują we wszystkich kategoriach transportu, tj. w przewozach dwustronnych, cross-trade czy w kabotażu. Branżę trawią jednak rozmaite problemy, w tym odroczone płatności i zatory płatnicze. Panaceum na nie jest dla wielu firm faktoring. Na czym polega i u kogo można skorzystać z tej popularnej formy finansowania faktur?

Faktoring dla firm transportowych – ranking 2020

Smeo logo
  • Smeo
  • Faktoring online od 500 do 500000 zł
    do 100% wartości faktury
  • Okres spłaty: 30 - 90 dni
  • Prowizja miesięczna: 2,4%
  • Faktoring cichy - cesja cicha: tak
    Opcja faktoringu pełnego (bez regresu): nie
    Finansowanie zakupów: nie
    Decyzja w ciągu: 15 minut

    Promocja 1% prowizji miesięcznej na pierwszą fakturę
    Finansowanie faktur w złotówkach i euro
    Finansowanie dostępne dla nowych firm już od 1. dnia działalności
Fandla - banner
  • Fandla
  • Faktoring online od 500 do 100000 zł
    do 100% wartości faktury (minus prowizja)
  • Okres spłaty: 14 - 90 dni
  • Prowizja miesięczna: 2,83%
  • Faktoring cichy - cesja cicha: nie
    Opcja faktoringu pełnego (bez regresu): nie
    Finansowanie zakupów: nie
    Decyzja w ciągu: 5 minut

    Nowi klienci mogą przesłać faktury na łączną kwotę 15000 zł brutto, potem limit rośnie
    Finansowanie faktur w euro, ale pod warunkiem, że dostawca i odbiorca są polskimi firmami
    Szybka weryfikacja tożsamości faktoranta poprzez Kontomatik - bez konieczności wysyłania dowodu osobistego
Monevia banner
  • Monevia
  • Faktoring online od 700 do 300.000 zł
    - finansowanie 100% wartości faktury brutto
  • Okres spłaty: 7 - 90 dni
  • Prowizja miesięczna: 2,99%
  • Faktoring cichy - cesja cicha: nie
    Opcja faktoringu pełnego (bez regresu): nie
    Finansowanie zakupów: nie
    Decyzja w ciągu: 24h

    Promocja z kartami paliwowymi od Fleetcor - tankowanie tańsze nawet do 9 r/l paliwa
    Brak opłat aż do 30 dni po dacie płatności
    Finansowanie dostępne dla nowych firm już od 1. dnia działalności
efaktoring nfg - banner
  • eFaktoring NFG
  • Faktoring online od 200 do 100000 zł
    do 100% wartości faktury
  • Okres spłaty: 30 - 90 dni
  • Prowizja miesięczna: 1,99%
  • Faktoring cichy - cesja cicha: tak
    Opcja faktoringu pełnego (bez regresu): nie
    Finansowanie zakupów: nie
    Decyzja w ciągu: 5 minut

    Promocyjne i najniższe oprocentowanie na rynku - 1,99% za miesiąc
    Do 14 bezpłatnych dni karencji na spłatę
    Opcja wnioskowania bez wychodzenia z biura - całkowicie online
Finea banner 300x250
  • Finea
  • Faktoring online od 500 do 100000 zł
    do 100% wartości faktury
  • Okres spłaty: 30 - 90 dni
  • Prowizja miesięczna: 4,0%
  • Faktoring cichy - cesja cicha: tak
    Opcja faktoringu pełnego (bez regresu): nie
    Finansowanie zakupów: tak
    Decyzja w ciągu: 5 minut

    Wnioskowanie całkowicie online w jednej z największych firm faktoringowych w Polsce
    Możliwość finansowania wkładu własnego w leasingu
    Oferta dostępna również dla obcokrajowców
Idea Money faktoring banner
  • Idea Money Faktoring
  • Faktoring online od 100 do 100000 zł
    do 100% wartości faktury
  • Okres spłaty: 30 - 150 dni
  • Prowizja miesięczna: 2,34%
  • Faktoring cichy - cesja cicha: tak
    Opcja faktoringu pełnego (bez regresu): nie
    Finansowanie zakupów: nie
    Decyzja w ciągu: 24 godziny

    Finansowanie dostępne dla nowych firm już od 1. dnia działalności
    Możliwość finansowania jednorazowego lub w abonamencie przy stałej opłacie i stałym limicie
    Dodatkowy bezpłatny 30-dniowy okres finansowania w opcji z abonamentem
Brutto.pl faktoring banner
  • Brutto Faktoring
  • Faktoring odwrotny - zakupowy do 100000 zł
  • Okres spłaty: 30 - 90 dni
  • Prowizja miesięczna: 2,5%
  • Faktoring cichy - cesja cicha: tak
    Opcja faktoringu pełnego (bez regresu): nie
    Finansowanie zakupów: tak
    Decyzja w ciągu: 15 minut

    Dostępne także dla mikrofirm i jednoosobowych działalności
    Poza faktoringiem odwrotnym, firma oferuje także faktoring sprzedażowy
    Szybki proces decyzyjny całkowicie online i brak opłat stałych

 

Informacje w tabeli mają charakter wyłącznie prezentacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 1964, poz. 16, nr 93 z póź. zm.).

Jak działa faktoring?

Ciężarówki - tiry - czarny Mercedes i czerwone IvecoWarto precyzyjnie zdefiniować czym dokładnie jest faktoring online. Jest to usługa polegająca na finansowaniu faktur poprzez ich sprzedaż firmie faktoringowej w zamian za kilkuprocentową prowizję w perspektywie 30-dniowej.

Dokonywana jest de facto cesja nieprzeterminowanej wierzytelności (możliwy jest cichy faktoring – czym jest? lub jawny). W samym faktoringu biorą udział 3 podmioty:

  • faktor, czyli firma faktoringowa,
  • faktorant, czyli podmiot oferujący faktury do wykupu,
  • oraz dłużnik, mający zapłacić za towar lub usługę – w wypadku transportu – firma spedycyjna.

Faktoring stanowi alternatywę dla kredytów kupieckich, które także są popularne w branży transportowej. W przeciwieństwie do nich, finansowanie faktur umożliwia szybsze wejście w posiadanie gotówki na pokrycie bieżących kosztów.

Dzięki uproszczonej procedurze i dopasowaniu oferty do konkretnych branż, akceptacja faktury może nastąpić już w ciągu 15 minut, a wypłata gotówki nawet w 24 godziny. Warto rozważyć też faktoring odwrotny, który umożliwia opłacenie przez faktora – Państwa faktur kosztowych.

Odroczone płatności w transporcie i wyzwania w 2020 roku

Wyzwaniem dla każdego przedsiębiorstwa jest zachowanie płynności finansowej. Ciężko ją utrzymać w sytuacji, gdy kontrahent spóźnia się z zapłatą lub gdy z góry ustanowiony jest odroczony termin płatności. W transporcie lub budowlance zapłata za faktury w ciągu 45, 60 dni a nawet 90 dni (sic!) to chleb powszedni.

Duże podmioty są jeszcze w stanie poradzić sobie z długimi terminami płatności. Choć wiele zależy też od sposobu prowadzenia przez nie biznesu. Do roku 2020 mieliśmy do czynienia ze stałym wzrostem ilości obsługiwanych frachtów, jak i powstawaniem oraz rozwojem kolejnych podmiotów.

Obecny kryzys wywołany lockdown’em koronawirusowym weryfikuje model biznesowy przyjęty zarówno przez wielkich, jak i tych najmniejszych graczy. Transport działa, ale obniżone stawki za kilometr ładunkowy czy dojazdowy dają się we znaki zarówno właścicielom, jak i odbijają się na wynagrodzeniach kierowców. Firmy, które posiadają flotę w leasingu nie mogą z dnia na dzień przerwać pracy.Magazyn - logistyka - parking i ciężarówki finansowane faktoringiem

Możliwe zatory płatnicze to zmora, która prześladuje zwłaszcza mocno obciążone kosztami branże (Ponad połowa małych i średnich firm skarży się, że ich klienci nieterminowo płacą za produkty lub usługi – wynika z badania „Zatory płatnicze” Krajowego Rejestru Długów). Obecnie ważą się też losy podatku CIT dla spółek komandytowych (nowelizacyjna ustawa uchwalona przez sejm w podpisie u prezydenta – przecieki z początku listopada każą wierzyć, że podatek zostanie wprowadzony dopiero od 2022 roku). Ta właśnie forma optymalizacji działalności gospodarczej zyskała ostatnimi laty duże uznanie. Dodatkowe, 19-procentowe obciążenie fiskalne może przekreślić sens prowadzenia działalności przez wiele podmiotów.

Niepewność na rynku sprowokował także tzw. pakiet mobilności, którego pierwsze zapisy zaczęły obowiązywać już od 20. sierpnia 2020 roku.

Koszty właściciela firmy przewozowej

W planowaniu działań biznesowych branży transportowej odpowiedni poziom finansowania odgrywa niebagatelną rolę. Przewoźnik ponosi wysokie comiesięczne koszty:

  • koszty paliwa i eksploatacji ciężarówek,
  • opłaty drogowe, księgowe i podatkowe,
  • wynagrodzenie i ubezpieczenie dla kierowców,
  • koszty ewentualnego leasingu, napraw i części,
  • inne koszty dodatkowe związane z obsługą frachtu – ewentualne mandaty od inspekcji transportu lub wynikające z odpowiedzialności za towar.

Firma przewozowa to jedynie element w łańcuchu płatności, którego długość jest odpowiedzialna za odroczone płatności. Koszty jej są jednak znaczne.

Jak wybrać odpowiedniego faktora dla transportu?

Oferty faktorów zarówno bankowych, jak i pozabankowych (prezentowanych powyżej) są skonstruowane  na podobnych zasadach. W naszym zestawieniu porównujemy parę czynników, na które warto zwrócić uwagę, a są to:

  • prowizja i inne opłaty – powinien to być podstawowy element do analizy, dlatego podajemy wysokość prowizji ogólnej, jak i dodatkowe właściwości oferty; warto zwrócić uwagę, jakie dodatkowe opłaty pobiera dana firma np. za opóźnienie w płatności przez dłużnika,
  • rodzaj oferowanego faktoringu – pełny czy niepełny (z regresem lub bez regresu) – w przypadku pierwszego odpowiedzialność za brak zapłaty spoczywa na faktorze – jest to opcja droższa i zdecydowanie rzadziej oferowana, jednak polecana podmiotom nie współpracującym ze stałymi kontrahentami,
  • realnie oferowane limity kwotowe i procentowe wartości faktury – mimo szumnie oferowanych kwot w wysokości 100-500 tysięcy złotych, faktorzy oferują nowym firmom niższe limity łączne lub dla pojedynczych faktur – warto upewnić się nt. warunków przed udostępnieniem danych,
  • rodzaj finansowanych faktur – mowa o tym, czy dany faktor skupuje jedynie faktury poparte stałymi umowa o współpracy, czy także faktury do zleceń jednorazowych,
  • wiek firmy, będącej własnością faktoranta – nie wszystkie firmy finansują podmiotu już od 1. dnia jego działalności,
  • rodzaj cesji – nie zawsze tzw. cesja cicha jest możliwa – umowa ze spedycją może ją wykluczać, wtedy jedyną opcją jest cesja jawna; nie wszystkie firmy faktoringowe zresztą oferują obie możliwości,
  • czas obsługi wniosku i weryfikacji kontrahenta – podczas analizy wniosku o finansowanie weryfikowane jest w biurach informacji gospodarczej zadłużenie zarówno Państwa jako potencjalnego faktoranta oraz dłużnika; ponadto brane są pod uwagę czynniki takie jak doświadczenia innych faktorantów zapisane w bazie faktora oraz czas prowadzenia działalności przez każdy z podmiotów,
  • waluta finansowania – dla firm transportowych otrzymujących płatności w euro jest ważne, by finansowanie faktury odbywało się właśnie w tej walucie, większość faktorów oferuje możliwość rozliczania się w tej walucie,
  • finansowanie faktur zagranicznych – tzw. faktoring eksportowy polega na cesji faktur od zagranicznych podmiotów i jest pożądanym rozwiązaniem dla wielu firm z branży TSL.

Firmy faktoringowe obsługują zazwyczaj faktorantów prowadzących różnorakie formy działalności gospodarczej – jednoosobowe JDG-i, spółki z o. o., spółki jawne, spółki komandytowe.

Faktoring eksportowy - olskie ciężarówki na autosradzie 3-pasmowej - widok z wiaduktuFaktoring czy kredyt dla firmy – podobieństwa i różnice

Rzesze Polaków nie mają pojęcia na temat tego, czym jest faktoring. Co gorsza, także i przedsiębiorcy nie znają tej formy finansowania i mylą ją z kredytem dla firmy. Warto zdać sobie sprawę z kilku podstawowych różnic między dwoma produktami. Stanowią one jednocześnie zalety faktoringu:

  • krótki czas procesowania wniosku – jest o wiele dłuższy w przypadku kredytów firmowych obrotowych, inwestycyjnych czy odnawialnych,
  • brak konieczności ustanowienia zabezpieczeń na nie/ruchomościach – nie każdy rodzaj kredytu i nie na każdą kwotę wymaga ustanowienia zabezpieczeń, jednak w przypadku faktoringu nie ma ich w żadnym produkcie,
  • brak licznych opłat i obowiązkowego ubezpieczenia – w kredytach bankowych istnieje cały szereg opłat, z którymi należy się liczyć, ich lista jest dłuższa (opisujemy je w artykule “Kredyty dla firm – ranking – pożyczki na działalność gospodarczą“),
  • finansowanie już od 1. dnia działalności – faktoring w wielu firmach jest dostępny także dla nowych podmiotów.

Monevia – oferta dla branży transportowej

monevia banner - tańsze tankowanieMonevia to firma z ofertą przygotowaną także dla małych podmiotów. Oferuje mikrofaktoring z finansowaniem do 100% faktury brutto, z jedną z najniższych realnych prowizji na rynku – 2,99%. Ponadto, w przypadku poślizgu dłużnika, okres nawet 30 dni po terminie płatności jest bezpłatny.

Oczywiście w powyższym rankingu widoczne są firmy z nawet niższymi stawkami za prowizję miesięczną, ale należy się u nich liczyć z dodatkowymi kosztami.

Monevia oferuje jedynie faktoring niepełny, czyli z regresem. Można go zawrzeć tylko w formie cesji jawnej, czyli z poinformowaniem dłużnika o scedowaniu praw do faktury. Pieniądze są wypłacane w 24h. Dokumenty potrzebne do procesowania wniosku to jedynie skan lub zdjęcie dowodu osobistego i potwierdzenie opłacenia składek do ZUS lub urzędu skarbowego.

W razie problemów ze spłatą zadłużenia, faktor pomaga odzyskać należności. Przez lata współpracował on z wieloma przewoźnikami i spedytorami, dlatego specyfika branży TSL nie jest mu obca.

Monevia oferuje specjalne karty paliwowe od Fleetcor dla swoich klientów, dające oszczędność przy tankowaniu do 9 groszy na litrze.