Istnieje ogromna liczba artykułów napisanych dla osób poszukujących pracy na temat tego, jak dobrze sobie radzić na rozmowie kwalifikacyjnej. Radzą jak zadbać o odpowiedni strój, wyszukać ogólne informacje na temat firmy, przygotować pytania, które należy zadać potencjalnemu pracodawcy i tym podobne. Wszystkie te porady są oczywiście przydatne, ale pomijają jeden kluczowy aspekt rozmowy kwalifikacyjnej – jest to dwustronne spotkanie, a co za tym idzie, obie strony muszą się do niego odpowiednio przygotować. Dobry i profesjonalny rekruter, zapewniający komfort kandydatowi, zdobędzie cenne informacje o osobie, z którą rozmawia i przedstawi pozytywny wizerunek swojej firmy, zwiększając szanse na zatrudnienie najlepszego kandydata.

Poniższy tekst jest częścią coponiedziałkowego cyklu #Praca i kariera, w ramach którego opisaliśmy już jak napisać CV bez doświadczenia, czym jest rozmowa kwalifikacyjna i rozmowa kwalifikacyjna online, umieściliśmy wzór listu motywacyjnego oraz wiele innych porad. Dzisiaj razem opisujemy nasze przemyślenia od drugiej strony – nie kandydata, a rekrutera. Zachęcamy jednak do lektury poprzednich artykułów.

Cechy profesjonalnego rekrutera – jak przeprowadzać rozmowy kwalifikacyjne?

Wakacje za pasem, a dla wielu ludzi, którzy wracają z urlopów, jest to czas rozmyślań nad zmianą pracy, a czasem zawodu. W związku z tym, branży HR nie dotyka sezon ogórkowy. Nie dziwi to w obliczu znowu rozgrzewającej się do czerwoności gospodarki, a może po prostu braku rąk do pracy.

Kandydatka podczas spotkania rekrutacyjnego - uścisk przyszłego pracodawcyPoniższa lista 15 działań pomoże Ci poprawić swoje umiejętności rekruterskie i sprawić, że kolejna rozmowa kwalifikacyjna będzie bardziej produktywnym i pozytywnym doświadczeniem dla Ciebie i dla Twojego rozmówcy.

Dokładne przygotowanie rekrutera do spotkania

Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej, mając listę kwalifikacji i obowiązków zawodowych na otwartym stanowisku. Przygotuj się do odpowiedzi na pytania dotyczące celów firmy i korzyści, jakie praca w niej niesie dla pracowników.

Dbałość o komfort kandydata – szklanka wody i przekazanie informacji

Spraw, aby kandydat czuł się pewniej, przedstawiając go pracownikom firmy lub oferując szklankę wody lub filiżankę kawy. Te działania pomogą kandydatowi się zrelaksować. Dzięki temu będzie mógł lepiej zaprezentować swoje kwalifikacje.

Jeśli Twój rozmówca wydaje się onieśmielony, spróbuj ich uspokoić i zachęcić do mówienia o sobie. Upewnij się, że kandydaci mają wszystko, czego potrzebują do przygotowania się rozmowy kwalifikacyjnej – na przykład datę, miejsce i informację, czy będą uczestniczyć w rozmowie grupowej. Czy nie byłbyś zdenerwowany, gdybyś wszedł na rozmowę kwalifikacyjną, nieświadomy, że będzie tam grupa innych ludzi?

Konsekwencja w zadawanych pytaniach

Zadaj każdemu kandydatowi te same pytania. Pozwoli to na spójność przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej i da podstawę do porównania kandydatów. Zadawaj jedno pytanie na raz i korzystaj z pytań otwartych, aby zachęcić kandydata do większego wkładu w przebieg spotkania i pełne zaprezentowanie tego, co mają do zaoferowania.

Przeczytaj też: Wieloetapowa rekrutacja – co to jest i dlaczego proces szukania pracownika trwa długo?

Research nt. kandydata na Facebooku czy LinkedIn

Przejrzyj życiorys kandydata i jego list motywacyjny przed rozmową kwalifikacyjną. Dowiedz się czegoś więcej o nim, sprawdzając czy ma konta w mediach społecznościowych i profesjonalne witryny, takie jak profil na LinkedIn.

Bycie uważnym i zrelaksowanym rozmówcą

Rozmowa kwalifikacyjna to wzajemna wymiana informacji. Spraw, aby ten proces wyglądał jak rozmowa, a nie przesłuchanie. Przełam lody, pytając kandydata o hobby lub zainteresowania. Pomoże mu to się zrelaksować i zachęci do swobodnego mówienia o swoich osiągnięciach i kwalifikacjach.

Wonga banner - 750

Profesjonalizm i trzymanie się agendy rozmowy kwalifikacyjnej

Jeśli rozmowa na chwilę odbiega od tematu, pozwól swojemu rozmówcy na dokończenie myśli. Dbaj jednak o to, by spotkanie miało profesjonalną formę i spełniło swoje założenia. Pamiętaj, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej masz zweryfikować kandydaturę swojego rozmówcy, a nie wdawać się z luźną pogawędkę przy kawie.

Przeczytaj też: Praca zdalna: 5 sposobów jak zaimponować szefowi podczas home office

Dopracowana umiejętność słuchania kandydata

Rozwijaj swoje umiejętności słuchania. Bycie dobrym słuchaczem słuchaczem oznacza wyrażanie zainteresowania kandydatem i zachęcanie go do mówienia o swoich kwalifikacjach. To szczególnie ważne przy zatrudnianiu pracowników w trybie zdalnym. Pomoże Ci to znaleźć najlepszą kandydaturę i utrzymać pracownika w firmie na dłużej, nawet jeśli pracuje zdalnie.

Przeczytaj też: Profesjonalne zdjęcie do CV – jak je zrobić samodzielnie? Selfie, wymiary, ubiór

Naturalne zachowanie podczas spotkania rekrutacyjnego

Podczas przygotowywania pytań i innych informacji do rozmowy kwalifikacyjne ważne jest, aby nie ćwiczyć wygłaszania kwestii z pamięci w taki sposób, że na spotkaniu brzmi się jak robot. Zrelaksuj się przed spotkaniem i dąż do jego naturalnego przebiegu. Pamiętaj, większość ludzi wyczuwa, że ktoś zachowuje się sztucznie. Kandydat chętniej opowie Ci o swoim doświadczeniu zawodowym i kwalifikacjach, jeśli rozmowa przebiegnie w przyjaznej atmosferze.

Nieprzejmowanie się momentami ciszy

Rekruter i kandydat podczas rozmowy kwalifikacyjnej w biurze przy stoleNie czuj się zmuszony do wypełnienia momentów ciszy ciągłą paplaniną. Ciesz się chwilami ciszy i wykorzystaj je do rozważenia odpowiedzi kandydatów na poprzednie pytania. Te przerwy w rozmowie mogą również dać kandydatowi czas na przemyślenie pytania, które to on z kolei może zadać Tobie.

Przeczytaj też: Awans zawodowy w pracy – jak ułożyć stosunki z zespołem i podwładnymi?

Zadawanie odpowiednich pytań kandydatowi

Pytania to lwia część każdej rozmowy kwalifikacyjnej. Musisz je jednak zadawać ostrożnie i unikać takich, które poruszają niestosowne kwestie. Nie wypytuj kandydata o prywatne kwestie, nieistotne z punktu widzenia procesu rekrutacyjnego. W przeciwnym razie możesz narazić siebie i swoją firmę na nieprzyjemności.

Stawianie kandydata w centrum uwagi i “świetle jupiterów”

Nie monopolizuj rozmowy podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Kandydat potrzebuje od Ciebie informacji na temat stanowiska i firmy, ale jednocześnie musi mieć możliwość zaprezentowania swoich kwalifikacji i zademonstrowania, jak idealnie nadaje się na dane stanowisko. Stosunek przewodnictwa w spotkaniu mówienia powinien wynosić 80% dla kandydata i 20% dla osoby przeprowadzającej rozmowę.

Przeczytaj też: Darmowe chwilówki 2021 – nowe firmy – ranking

Umiejętność zaciekawienia kandydata

Udziel swojemu rozmówcy takich informacji o swojej firmie, by chciał dowiedzieć się o niej więcej i zasilić jej szeregi. Nawet jeśli nie dostanie pracy, na którą aplikuje, zapamięta, że jesteś wartościowym pracodawcą i zechce do Ciebie wrócić w przyszłości. Stworzy to również dobre wrażenie na temat Twojej firmy i zachęci tego konkretnego kandydata do polecania swoim przyjaciołom i byłym współpracownikom ubieganie się o objęcie przyszłych wakatów.

Obserwacja mowy ciała rozmówcy

Słuchanie jest ważne, ale powinieneś także nauczyć się odczytywać wskazówki niewerbalne. Takie znaki mogą wskazywać na poziom zainteresowania i uczciwości kandydata.

Przetestowanie kandydata poprzez problem do rozwiązania

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej powinieneś przedstawić rzeczywisty problem, z którym się spotkałeś i zapytać kandydata, jak by go rozwiązał. Zrób to zwłaszcza jeśli wystąpił jakiś problem związany ze stanowiskiem, na które kandydat zostanie zatrudniony.

Kontakt i informacja zwrotna również w przypadku odrzuconej aplikacji

Skontaktuj się z kandydatem po rozmowie, aby poinformować go o statusie swojej aplikacji – niezależnie od tego, czy otrzymała stanowisko, czy nie. Jest to pomocne dla osoby poszukującej pracy i pozostawia dobre wrażenie o Twojej firmie. Dzięki temu kandydat będzie chętniej polecał innym Twoją firmę. Odpowiednie candidate experience to podstawa budowania wizerunku średnich i dużych przedsiębiorstw. Ale nie tylko u nich powinno być wdrażane.