Bankowość elektroniczna sprawiła, że wiele spraw możemy załatwić w domowym zaciszu. Ale banki poszły o krok dalej i oferują nam także bankowe aplikacje mobilne. Dzięki nim, niezależnie od tego, gdzie akurat się znajdujemy możemy wykonać przelew, założyć lokatę, a nawet ubiegać się o kredyt. Wystarczy, że będziemy mieli ze sobą smartfona i dostęp do Internetu. To bezsprzecznie duża wygoda, ponieważ większości z nas na co dzień praktycznie nie odstępuje od swoich smartfonów. Pozostaje jednak kwestia bezpieczeństwa. Czy możemy być spokojni o swoje finanse korzystając z aplikacji bankowych? Tak! Co więcej, pamiętając o kilku zasadach, logowanie się z urządzeń mobilnych na swoje konto może być lepszym rozwiązaniem od dobrze nam już znanej bankowości elektronicznej.

Najlepsze aplikacje mobilne banków w Polsce 2023

AplikacjaOpisDostępnośćPodstawowe opłatyOcena w Google PlayOcena w App StoreFunkcje
IKO (aplikacja banku PKO BP)Aplikacja dla klientów banku PKO BP umożliwiająca sprawne zarządzanie wszelkimi rachunkami osobistymi, debetami w koncie, kredytami hipotecznymi.Dostępna dla systemów iOS i Android.0 zł4,8/54,8/5Przelewy, płatności mobilne, płatności BLIK, lokaty mobilne, kredyty, zarządanie kontem i kartą, karty wielowalutowe.
mBank PLAplikacja z intuicyjnym interfejsem i funkcjami takimi jak zarządzanie finansami, inwestycjami oraz płatnościami mobilnymi.Dostępna dla systemów iOS i Android.0 zł4,7/54,8/5Przelewy, płatności mobilne, płatności BLIK, inwestycje, zarządzanie kontem i kartą, kredyty.
Santander mobileAplikacja oferująca wiele funkcji takich jak włączanie i wyłączanie karty, płatności BLIK oraz zarządzanie budżetem.Dostępna dla systemów iOS i Android.0 zł4,7/54,7/5Przelewy, płatności mobilne, płatności BLIK, zarządzanie kartą, zarządzanie budżetem, kredyty.
ING mobileAplikacja umożliwiająca zarządzanie kontami, wykonywanie przelewów oraz płatności mobilnych.Dostępna dla systemów iOS i Android.0 zł4,8/54,9/5Przelewy, płatności mobilne, płatności BLIK, zarządzanie kontem i kartą, kredyty.
RevolutAplikacja oferująca wiele funkcji takich jak wymiana walut, przelewy międzynarodowe oraz płatności mobilne.Dostępna dla systemów iOS i Android.Podstawowa wersja bez opłat, zaawansowana wersja za 9,99 zł/miesiąc.4,8/54,9/5Wymiana walut online, przelewy międzynarodowe, płatności mobilne, karty wielowalutowe, inwestycje.
Alior mobileAplikacja z przejrzystym interfejsem użytkownika, umożliwiająca wykonywanie przelewów oraz płatności mobilnych.Dostępna dla systemów iOS i Android.0 zł4,2/54,6/5Przelewy, płatności mobilne, płatności BLIK, zarządzanie kontem i kartą, kredyty.
PeoPay (Pekao24)Aplikacja pozwalająca na wykonywanie przelewów, płatności oraz zarządzanie kontem.Dostępna dla systemów iOS i Android.0 zł4,8/54,6/5Przelewy, płatności mobilne, płatności BLIK, zarządzanie kontem i kartą, kredyty.
Velo BankAplikacja oferująca dostęp do rachunków, możliwość wykonywania przelewów i płatności mobilnych, a także włączania i wyłączania kart.Dostępna dla systemów iOS i Android.0 zł3,9/54,7/5Przelewy, płatności mobilne, płatności BLIK, zarządzanie kartą.

Aplikacje mobilne do konta bankowych – istota i funkcje

Aplikacje mobilne to niezwykle wygodne i przede wszystkim praktyczne rozwiązania. Z roku na rok zwiększa się liczba osób, które aktywnie z nich korzystają. W przypadku aplikacji bankowych możemy śmiało stwierdzić, iż mamy właściwie „bank w telefonie”. Umożliwia nam to natychmiastowy dostęp nie tylko do sprawdzenia aktualnego stanu konta. Równie dobrze możemy zrobić przelew czy sprawdzić historię transakcji.

bankowość elektroniczna - bezpieczne logowanie do aplikacji mobilnej z SSLNajważniejsze jest jednak to, że banki oferują produkty bankowe dla posiadaczy owych aplikacji na o wiele lepszych warunkach. Dzięki temu możemy np. więcej zarobić na lokacie (poczytaj o lokatach mobilnych) czy otrzymać rabaty, które nie są dostępne dla osób korzystających z bankowości elektronicznej.

Na tym nie koniec. Banki doskonale zdają sobie sprawę, że aby pozyskiwać nowych klientów muszą być konkurencyjni dla firm pozabankowych. A to oznacza, że wiele takich instytucji coraz częściej oferuje nam możliwość ubiegania się o kredyt za jednym kliknięciem, dzięki uproszczonej ścieżce oceny zdolności kredytowej.

W praktyce oznacza to, że od momentu wypełnienia przez nas wniosku przez smartfona do podjęcia ostatecznej decyzji nie minie więcej niżeli kilkanaście minut. Śmiało możemy zatem stwierdzić, że mamy tu do czynienia z niesamowitym rozwojem technologicznym, wieloma udogodnieniami i bogatszą funkcjonalnością.

Niestety, pociąga to za sobą automatycznie wiele zagrożeń. Z uwagi na fakt, że mowa tu o naszych oszczędnościach, coraz częściej zastanawiamy się, czy aplikacje bankowe są bezpieczne? By się do nich przekonać, warto poznać jakie mogą nieść za sobą zagrożenia i jak się przed nimi uchronić.

 

Przeczytaj teżPożyczka mobilna (na telefon) – ranking chwilówek z aplikacji mobilnej

Bankowość mobilna 2023 – jakie potencjalne niebezpieczeństwa czyhają na klientów?

Zacznijmy od tego, że niezależnie do tego na jakim systemie operacyjnym działa nasz smartfon czy tablet, zainstalowanie owej aplikacji nie będzie stawiło żadnego problemu. Dzięki konkurencji, która istnieje nieustannie pomiędzy bankami, możemy liczyć na na coraz to bardziej zaawansowane, a jednocześnie jeszcze bardziej intuicyjne aplikacje. Dla nas, klientów takie działania są oczywiście „na plus”. Problem pojawia się w momencie, kiedy bezpieczeństwo nie nadąża za owym rozwojem.

Mowa tu w głównej mierze o atakach hakerskich. Widząc pewne luki, hakerzy mogą np. podmienić numery rachunków odbiorców zdefiniowanych. Jednak najczęściej mowa tu o utracie pieniędzy z rachunku bankowego. Niestety na tym nie koniec, ponieważ w ten sposób osoby nieuprawnione mają dostęp do naszych szczegółowych danych osobowych.

Kolejnym zagrożeniem są wirusy. W tym przypadku są one dobrze znane osobom, które korzystają z komputera. W tym przypadku należy uważać na podejrzliwe SMS-y czy e-maile.

Przeczytaj też: Drugi rachunek w banku – czy można posiadać dwa konta?

Jak bezpiecznie korzystać z aplikacji mobilnych?

Powyższe niebezpieczeństwa mogą przestraszyć niejedną osobę. Warto jednak zwrócić uwagę, że korzystając z bankowości elektronicznej również czyha na nas wiele zagrożeń. W każdej z tych sytuacji jedyne co możemy zrobić to przestrzegać pewnych zasad, dzięki którym korzystanie z aplikacji bankowych będzie bezpieczne. Podstawą jest tu ich sumienne przestrzeganie.

To, na co głównie powinniśmy zwrócić uwagę to:

  • instalacja programów antywirusowych – większości z nas nauczonych jest, aby w komputerze instalować i na bieżąco aktualizować programy antywirusowe. Niestety nadal mało osób zdaje sobie sprawę, że takie programy są również w sprzedaży na nasze smartfony. Skutecznie chronią je przed nieautoryzowanym dostępem z zewnątrz. Pamiętajmy, że nie musi być to koniecznie program zakupiony w sklepie. Równie dobrze możemy postawić na darmowe odpowiedniki, które są równie skuteczne i polecane przez ekspertów,
  • hasła i dane aplikacji – to dość oczywista porada, ale warto ją jeszcze raz przypomnieć. Otóż nigdy nie należy przekazywać osobom trzecim naszych dokładnych danych do logowania do aplikacji mobilnej. Nawet wtedy, kiedy prosi nas o to „bank”. Co więcej, warto zastanowić się czy warto takie dane zapisywać sobie na kartce i przetrzymywać na stałe w portfelu. To również dość niebezpieczne. Poza tym należy wiedzieć, że w regulaminach wielu instytucji bankowych zabronione są powyższe czynności. Dlatego w razie utraty środków na koncie bankowym, bank nie udzieli nam pomocy,
  • oprogramowanie banku – zaczynając swoją przygodę z aplikacją bankową warto korzystać tylko i wyłącznie ze sprawdzonych źródeł. Mowa tu o tym, by owe oprogramowanie było ściągnięte z wiarygodnych stron. Dlatego wybierajmy sklepy dedykowane dla odpowiednich systemów operacyjnych. Dla przykładu: posiadając system iOS aplikację należy pobrać z App Store, a w przypadku Androida – sklep Google Play,
  • aktualizacje systemu operacyjnego i aplikacji – nadal są osoby, które pomijają ten krok, gdyż nie chcą na to tracić czasu. To duży błąd, który może nas dużo kosztować. I to dosłownie. Szczególnie wtedy, kiedy korzystamy z aplikacji bankowych. Owe aktualizacje nie są wykonywane bez przyczyny. Dzięki nim wprowadzane są zmiany, które dopasowują systemy zabezpieczeń do aktualnych zagrożeń. Dlatego wykonujmy je na bieżąco, gdyż mogą nas one uchronić przez wieloma niebezpieczeństwami,
  • ustanowienie hasła – niezależnie od tego, czy korzystamy z telefonu, czy tabletu należy wprowadzić hasło (np. kod PIN, odcisk palca czy tzw. wężyk). W przypadku wielu urządzeń jest to wymagane. Jeśli nie (choć to w zasadzie niemożliwe na terenie UE w dobie obowiązywania dyrektywy PS2) – nie warto pomijać tego kroku, ponieważ jest to podstawowy sposób na ochronę naszych gadżetów. W sytuacji, kiedy zostaną nam one skradzione lub też je zgubimy, złodzieje nie dostaną się tak szybko do naszych danych,
  • ustawienie limitów na transakcje mobilne – logując się na swoje konto możemy w ustawieniach zmienić limity na liczbę czy kwotę transakcji. Wykonanie przez nas takich kroków uniemożliwi złodziejom wykonanie przelewu lub też ograniczy ich zamiary,
  • odpowiedzialne korzystanie z kodów QR – to kolejny przykład postępu, na który musimy być uważni. Otóż korzystając z owych kodów nieznanego pochodzenia możemy narazić się na niechciane oprogramowanie. Stąd poleca się, by zanim z nich skorzystamy, sprawdzić czy pochodzą z bezpiecznego źródła,
  • aktywacja wiadomości „push” – niezwykle przydatna opcja, dzięki której na bieżąco monitorujemy, co dzieje się z naszym kontem. Coraz więcej banków oferuje możliwość z jej skorzystania. Naprawdę warto, ponieważ dzięki temu generowane są wiadomości, dzięki którym jesteśmy informowani o operacjach na naszym rachunku. Zatem jeśli zapłacimy kartą w sklepie, to automatycznie na naszym smartfonie ukaże się o tym powiadomienie. To samo tyczy się przelewów, itd. Czasami tego typu zestawienia transakcji przychodzą mailowo na koniec dnia (np. w mBanku),
  • publiczne sieci Wi-Fi – chcąc zaoszczędzić Internet w telefonie, często korzystamy z publicznych sieci będąc na mieście. Korzystając aktywnie z bankowości mobilnej powinniśmy zupełnie zaprzestać takich praktyk. Dlaczego? Otóż publiczne sieci Wi-Fi są bardziej narażone na ataki hakerskie,
  • logowanie ze swojego urządzenia – poleca się unikać logowania na swoje konto na nieznanych urządzeniach. Powód jest dość prosty – mogą być one naszpikowane złośliwym oprogramowaniem. Niekiedy dane są automatycznie zapisywane, co również stanowi niebezpieczeństwo,
  • blokada smartfona w razie jego zgubienia/kradzieży – i takie sytuacje zdarzają się dość często. By mieć pewność, że nikt nie zaloguje się na nasze konto, warto w takich przypadkach zgłosić to w banku. A już w szczególności wtedy, kiedy dane urządzenie było ustawione jako zaufane,
  • uważajmy na podejrzane SMS-y – obecnie krąży wiele fałszywych wiadomości, które zawierają linki do antywirusów, aktualizacji czy nawet oprogramowania. Pamiętajmy, że instytucje finansowe nie wysyłają tego typu SMS-ów. Nigdy nie wchodźmy od razu w linki, które wydają się nam mocno podejrzane – ten ruch może sprawić, że dosłownie w ułamku sekundy możemy stracić swoje wszystkie oszczędności.

Wonga banner - 750

Przeczytaj też: Konta bankowe premium VIP – ranking 2023 – czym są rachunki private banking?

Zabezpieczenia ze strony banku

Faktycznie wiele mówi się o tym, co my możemy zrobić, by korzystanie z bankowości mobilnej było bezpieczne. Warto jednak wspomnieć o tym, że banki również stosują wiele zabezpieczeń, które mają uniemożliwić dostęp do naszych kont przez osoby trzecie. A o czym dokładnie mowa? To przede wszystkim bezpieczne połączenia za pomocą szyfrowanego połączenia (SSL).

Kolejnym, praktycznie wymaganym już w każdym banku jest dwustopniowy poziom zabezpieczeń (wymagany przez unijną dyrektywę PSD2). Stosowany jest on zarówno do logowania jak i do potwierdzenia transakcji. W tym celu otrzymujemy dodatkowe SMS-y, tokeny czy jednorazowe hasła.

konto bankowe - dostęp online w aplikacji bankowej przez telefon w rękuNa tym nie koniec. Banki cały czas idą z postępem i tworzą kolejne zabezpieczenia. Wśród nich są zabezpieczenia biometryczne (odcisk palca, obraz tęczówki, a nawet autoryzacja głosowa). Poza tym na stronach internetowych owych instytucji znajdziemy różnego rodzaju ostrzeżenia i komunikaty. Dzięki nim możemy zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z aplikacji mobilnej swojego banku.

Przeczytaj też: Wspólne konto bankowe 2023 – ranking rachunków dla par – czy warto?

Aplikacje mobilne banków – czy są bezpieczne?

Korzystanie z bankowości elektronicznej nie jest niczym nadzwyczajnym. Obecnie coraz popularniejsze są bankowe aplikacje mobilne. To właśnie dzięki nim możemy mieć „bank” zawsze przy sobie. I choć wiele osób nadal waha się nad tym rozwiązaniem, gdyż obawiają się o bezpieczeństwo swoich finansów, to powyższe informacje powinny ich przekonać do skorzystania z owych aplikacji. Banki na bieżąco wdrażają najnowocześniejsze zabezpieczenia. Dodatkowo my sami mamy na to duży wpływ.

Poza tym warto zwrócić uwagę, że czyhają na nas tu właściwie takie same niebezpieczeństwa jak w przypadku korzystania z bankowości elektronicznej. Wielu z nas korzystania z niej na co dzień. Zatem dokładnie wiemy:

  • czego unikać,
  • na co zwracać szczególną uwagę i
  • jak dbać o swoje bezpieczeństwo.

To samo tyczy się aplikacji mobilnych. Dlatego też nie powinniśmy mieć żadnych obaw przed skorzystaniem z tej opcji. Stosując się do powyższych wskazówek możemy śmiało stwierdzić, że aplikacje bankowe są bezpieczne.

Przeczytaj też: Jak skonfigurować nowe konto bankowe? Ustawienia bezpieczeństwa od razu po otwarciu

4.4/5 - (11 votes)